Labels

Thursday, October 21, 2004

KITA ADALAH APA YANG MEREKA FIKIRKAN


PERKHIDMATAN awam terbahagi kepada perkhidmatan tertutup (khusus untuk jabatan/ kementerian tertentu sahaja dari awal hingga pencen) dan perkhidmatan terbuka @ gunasama (boleh berkhidmat dan bertukar di mana-mana jabatan/ kementerian/ agensi). Dalam masa lebih 20 tahun berkhidmat, MBA telah berkhidmat di tujuh buah jabatan/agensi di tujuh kementerian yang berbeza. Paling lama ialah 7 tahun dan paling singkat ialah 2 bulan di sesebuah agensi, dengan purata 3 tahun bagi setiap agensi/kementerian. Ini adalah perkara biasa bagi pekerja dalam perkhidmatan gunasama. Walau bagaimanapun ada juga rakan-rakan yang 20 tahun masih di organisasi yang sama dan ada juga yang telah bekerja hingga ke 13 agensi dalam tempoh yang sama.

Rekod dan reputasi pekerja awam dalam perkhidmatan gunasama dibawa ke mana-mana dan kita tidak dapat menjangka di mana kita akan berada dan kepada siapa yang kita akan bekerja. Ada staf yang minta ditukarkan kerana tidak suka dengan bos mereka dan tidak kurang juga bos yang tidak dapat bertahan dengan kerenah anak buah. Tapi selang beberapa tahun mereka berjumpa semula di suatu tempat baru dan pusingan hidup perlu dimulakan semula. Ada juga yang menjadi bos di sesuatu agensi dan menggunakan pemerintahan secara kuku besi terhadap anak buah. Tetiba dia terpaksa melapor diri kepada anak buah tersebut di suatu organisasi lain sebab dah terbalik kot. Pendek kata dalam perkhidmatan gunasama ini, semua boleh jadi dan yang penting semua hendaklah respek satu sama lain sebab kita sesama dalam gunasama.

Penerimaan penjawat gunasama di sesuatu agensi adalah bergantung kepada "rekod" yang dibawa. Biasanya ia adalah lebih kepada apa yang difikirkan oleh mereka (penerima) kepada kita. Misalnya banyak ...

No comments: