Labels

Friday, August 27, 2010

SENARAI SEMAK @ CHECKLIST


PADA zaman dahulu, bahasa program komputer mempunyai struktur dan asas-asas tertentu. Itu di zaman Structured Oriented Programming (SOP). Pada masa itu disiplin pemprograman adalah ketat. Bermacam-macam peraturan perlu diikuti. Misalnya FIFO, GOTO, SISO dan banyak lagi. Kini program ditulis berdasarkan Object Oriented Programming (OOP). Programmer perli klik, klik dan klik sahaja kepada fungsi-fungsi tertentu dan programpun siap. Ia sangat mudah, namun kadangkala programmer sendiripun tidak tahu apa yang mereka buat.

Kembali kepada soal kerja. Dulu pekerja sangat tahu mengenai kerjanya. Setiap kerja ada senarai semak masing-masing. Apa yang perlu dibuat, apa tindakan perlu diambil, siapa buat apa dan bila. Kini... sebahagian besar daripada pekerja telah tidak tahu apa kerja sendiri.

Jika diberikan satu kerja, pekerja sekarang biasanya hanya akan tunggu arahan seterusnya dikeluarkan ataupun menunggu sesuatu berlaku terhadap tugasan tersebut. Katakanlah tugas mereka ialah "memantau pelaksanaan aplikasi ABC". BIla saya tanya, apakah tugas-tugas pemantauan yang kamu lakukan?. Bagaimana cara memantau? Apa yang dipantau?. Semuanya jawab tidak tahu atau bergantung kepada keadaan. Suatu pagi, pengguna tidak boleh membuat capaian kepada sistem ini disebabkan oleh ruang storan sudah penuh. Maka pekerja akan periksalah di mana silapnya dan hapuskan mana-mana fail yang tidak perlu.

Jika sekiranya senarai semak harian, mingguan, bulanan dan tahunan disediakan dan dipatuhi, perkara-perkara sebegini tidak boleh berlaku...

No comments: