Labels

Friday, September 14, 2007

KEPALA BUDAK SEKOLAH SIAM

ADA satu usul telah dibuat supaya budak-budak sekolah di Malaysia diwajibkan berfesen rambut macam budak-budak sekolah Siam (Thailand). Ini adalah supaya mereka dapat dikenali oleh masyarakat walaupun mereka telah menukar pakaian seragam sekolah ke pakaian biasa @ ponteng sekolah dan sebagainya.

Berikut adalah foto rambut seragam budak lelaki Siam:



pandangan sisi:


Apa pendapat anda?

6 comments:

Bunga Rampai said...

Salam,

Pandangan depan - sopan dan berdidiplin.

Pandangan sisi - haha, betul ke tu? Nanti ekor tu diguna untuk merotan cikgu!

Anonymous said...

Saya tak setujulah mba. Biar rambut macam Mawi tu ok..kalau berekor..berpesen2 pulak bdk2 tu nanti

Anonymous said...

Otai betul rambut berekor macam tu~!

ainizakri said...

MBA san..

pandangan depan Ok..dari sisi nak tergelak la pulak...bukan senang nak simpan sepanjang itu...sapa la pulak nak jalin ( dandan ) rambut tu tiap pagi..kena yg ada 5 anak lelaki..tak ke naya emak nye nanti.

mba2u said...

bubga rampai, ros, firdaus & ainizakri:

konon ceritanya, memang itulah fesyen wajib pelajar lelaki di thailand. sekolah remdah ada jambul kat depan dan sekolah menengah ada jambul kat belakang dan berekor (ekor tu boleh dari rambut palsu dan tak wajib).

tujuannya, bila ke bandar, walaupun dah tukar uniform, pelajar masih boleh dikenali lagi ...

Lina said...

di satu sekolah di Kota Belud, sabah pada zaman kegemilangan cikgu disiplinnya, semua pelajar lelaki kena botak kepala.boleh tinggi sikit sahaja kalau dah panjang pastu, kena botak balik.Senang nak kenal dan bezakan dengan pelajar sekolah lain kalau diaorang berjalan di pekan cowboy tu.Usaha yg sgt berjaya untuk mengawal disiplin. Tapi, untuk pelajar perempuan masih lagi tiada cara nak buat special appearance identification.. apa Thailand buat untuk girls?