Labels

Thursday, April 05, 2007

WHOAMI

SUDAH tiga hari tulis fasal PTD. Hingga ada yang menyangka saya ni PTD. Tak apalah. Itu perkara biasa.

Di sini saya perturunkan siapa saya (who am i). Majikan saya telah bayar puluhan ribu ringgit untuk dapatkan maklumat ini bagi semua pekerjanya dan kemudiannya penyesuaian kerja dan pasukan kerja dibentuk berdasarkan maklumat ini.

Sesiapa yang kenal saya, atau rasa macam kenal saya, bolehlah beri ulasan, samada maklumat yang diberikan ini adakah betul saya...


Penyabar, tidak gopoh, berfikir dengan mendalam menjadi karakter individu yang ramah, tenang dan bersahaja ini. Beliau seorang yang merancang tugasnya dengan teliti dan bertindak secara terancang dan tekal.Beliau juga seorang yang bertimbang rasa dan merendah diri yang boleh bergaul dengan sesiapa sahaja. Sebaik sahaja beliau menyesuaikan diri dengan corak kerja yang sudah mantap, individu ini mampu mengekalkan rentak kerja yang tetap dan memberikan prestasi yang tidak berubah-ubah, dengan pergerakan terancang dan sederhana. Seorang individu yang mudah bertolak ansur yang suka membantu mereka yang dianggapnya sahabat. Individu ini suka bersahabat rapat dengan sekumpulan kecil rakan sekerja yang beliau kenal rapat.

Perhubungan beliau bersama keluarganya erat dan lebih suka berada di rumah setelah selesai bekerja daripada merayau malam.Individu ini ingin kerja yang membabitkan pengkhususan, dan persekitaran kerja biasa serta corak kerjanya yang boleh diduganya.

Sebelum menyesuaikan diri dengan sesuatu perubahan, beliau ingin mengetahui dan berbincang mengenainya terlebih dahulu.Keterjaminan, penghargaan yang jujur dan kata-kata yang menenangkan adalah faktor yang penting bagi individu ini.

Kaedah pintas dan bantuan memulakan projek baru akan membantu individu ini menepati tarikh akhir.Individu ini juga perlu merasakan beliau sebahagian daripada kumpulan kerja yang lengkap.

Beliau adalah seorang pentadbir yang sangat baik dan mempunyai keupayaan menyelesaikan setiap tugasan berseorangan, sesuatu yang jarang didapati pada individu lain. Beliau menyelesaikan tugasannya menurut lojik dan bersistem, serta memastikan tiada yang tertinggal.

Apa-apa laporan yang ditulis oleh individu ini tepat dan rasional, tanpa ditambah-tambah dan berkemungkinan ditulis dalam bahasa yang diplomatik.


* terjemahan dari BI telah dilakukan oleh Siti Hajar. Terima kasih daun keladi.

1 comment:

Anonymous said...

MBA ni rasanya PTD bukan, Doktor pun bukan, rasa-rasanya dia ni Nihon-Gin. dia menyamar jadi orang melayu sahaja !!!