Labels

Wednesday, April 11, 2007

SUKAN ATAU SOKAN ?

SOKAN

MASA zaman kanak-kanak, saya pernah mengajak ayah melihat saya bersukan (bermain sukan) di sekolah. Ayah saya agak kurang faham dengan perkataan sukan tersebut. Akhirnya setelah mengetahui perkara sebenarnya, maka dia memberitahu saya bahawa orang dahulu menyebutnya sebagai spok (dari perkataan sport). Generasi sebelum saya juga menyebutnya spot (bunyinya spok).

Namun di zaman milinium ini ejaan sukan telah disebut dan dibunyikan sebagai sokan secara rasminya. Inilah peredaran zaman.

Mengikut Pak Yazid, sukan bermaksud suka-sukaan. Mengikut beliau jika ia disebut sokan, ia adalah suatu kesalahan kerana ia tidak memberi makna yang dimaksudkan.

Mengapa sukan disebut sokan?. Adakah lidah akan tergeliat nak sebut sukan?. Jika orang Terengganu walaupun ia menyebut sukan seberapa daya, masih dapat dikesan bunyi sukang. Begitu juga dengan orang Kelantan, yang sedaya mungkin akan control macho, namun akan terdengar juga sukae. Namun bagi yang menyebut sokan, dia menjadi terlalu bangga untuk menyebut sokan dan mempengaruhi 20 juta pendengar radio dan penonton tv untuk mengatakan sokan adalah untuk sukan.

Menteri sukan tak marah ke apabila menteri lain sebut sukan sebagai sokan?. DBP tak mahu adakah kursus sebutan baku ke kepada semua ahli YB, khususnya menteri supaya menyebut perkataan Melayu dengan betul?.

2 comments:

areyoung said...

Saya orghang Kedah.. haha

Nectar said...

Tok saya panggil sukan, sokan spot.