Labels

Wednesday, April 04, 2007

PTD MENANG

PTD tetap ditempatkan di jabatan pendidikan. Penempatan pegawai dibuat secara berperingkat mulai bulan ini kata Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr Ahmad Sipon. Siapa Datuk Dr Ahmad Sipon?. Beliau bukan doktor. Beliau bukan PTD, beliau adalah cikgu, tetapi jawatan beliau ialah Ketua Pengarah Pelajaran. Beliau profesional.

Tidak dinafikan cikgu juga memang ada yang mahir mentadbir. Akan tetapi kerja mentadbir adalah kerja PTD. Jadi berilah kerja pakar kepada pakarnya. Tidak dinafikan juga ada sesetengah (sebilangan kecil) cikgu yang boleh menguruskan akaun dan kewangan, tetapi skim perkhidmatan telah menetapkan bahawa kerja itu perlu dilakukan oleh akauntan. Usahlah kondem kata akauntan tak tahu buat kerja, cikgu lebih tahu buat buku kira-kira. Itu memang kerja akauntan.

Cikgu juga ada yang boleh gunakan komputer, tetapi kerja hakiki cikgu ialah mengajar. Jadi Pegawai Teknologi Maklumat (PTM) adalah khusus untuk kerja-kerja ICT, walaupun ada kalanya PTM ini rabun komputer. Itu kerja mereka, biarkanlah mereka buat kerja mereka, walaupun di pejabat kita. Kita (cikgu) tak mahu nanti di sekolah komputer, bukan cikgu yang mengajar, tetapi PTM.

p.s Konon cerita, PTD tak perlu masuk bidang ICT, tetapi PTM yang akan masuk PTD. Lagi cekap PTM ni rupa-rupanya ;-)

No comments: