Labels

Friday, April 27, 2007

SENGGARA SIFAR

ORANG kita memang amat terkenal dengan budaya Senggara Sifar atau "anti-senggara". Semua projek, semua perkara hanya "manis" sebelum dapat sahaja. Bila dah dapat, bila dah siap, senggaraan adalah sifar. Agaknya kita patut ada kempen "Senggara Sifar". Beli kereta yang tak perlu senggara. Beli rumah yang tak payah senggara. Sewa ofis yang "maintenance free". Malahan kahwini gadis yang senggara sifar juga ;-). Masa mengorat, sikit punya power ayat diayaknya. Bila dah kahwin, ada yang sampai luipa bini... tak senggara langsung. Bini gitu juga, diri sendiri tak disenggara!.

Seingat sayalah, projek-projek besar yang 'ada senggaraan' cumalah Plus Highway sahaja. Yang lain semuanya yilek. Kalau Plus tu, jalan disapu-sapulah juga. Tandas dibersih-bersihlah juga.

Tempat lain ada juga sapu jalan, tapi bukan pakai penyapu dah, pakai mesin berenjin sekadar tolak sampah dari jalan. Biar longkang tersumbat. Jabatan Kerja Jalan. Longkang tersumbat itu kerja Jabatan Kerja Longkang.



Saya ada jalan-jalan kat Pulau Lagenda. Singgah di Taman Peringatan CHOGM. Apa itu CHOGM?. Bila CHOGM di Malaysia?. Cuba tengok gambaq tu, pecah sana, sumbing sini. Sebab apa?. Dulu masa nak buat nangis-nangis, hentak-hantak kaki nak duit. Bila dah dapat... sampah merata-rata, retak dah menjadi belah. Hancoq menunggu leboq saja lagi. Apa pasai?. Senggara Sifar!.

1 comment:

Berisman said...

Senggara ni rutin dan tak gelamor.Lagi satu masih belum termasuk dalam delivery system dan budaya kerja.