Labels

Saturday, April 07, 2007

KENAPA KTM MUNDUR?

ADAKAH Keretapi Tanah Melayu (KTM) mundur?. Saya tak tahu.



SAYA tinggal di Kajang. Tidak jauh dari stesen komuter. Namun baru minggu lepas saya ke KL menggunakan komuter. Pengalaman pertama menggunakan komuter dari Kajang ke KL Sentral ini tidak begitu memuaskan.

Semasa beratur untuk memasuki stesen (saya menggunakan kad Touch n Go), seorang penumpang terkial-kial tidak tahu untuk memasukkan tiket ke tempatnya. Ia membuatkan palang tidak terbuka dan beliau tidak dapat memasukinya. Akibatnya Q menjadi panjang. DAtang seorang petugas KTM yang dibayar gaji untuk memberi bantuan dan kemudahan serta keselesaan kepada penumpang yang membayar sejumlah wang untuk membolehkan beliau menerima gajinya. Apa yang terjadi?. Budak ini ditengking, diherdik, dicemuh dengan macam-macam perkataan. Bodoh, bongok, tak reti bahasa, bengong dan sebaginya. Apa-apa sahajalah yang emak-bapak dia ajar, semua dia keluarkan kepada budak tersebut. Kesemua tindakan tersebut saya pandang penuh dengan sikap perkauman.

Seeloknya KTM letaklah kamera CCTV di situ dan pecat sahajalah staf yang sedemikian rupanya. Lebih baik ambil sahaja staf dari Bangla atau Myanmar atau dari mana-mana, walaupun tak berapa tahu cakap Melayu, saya rasa boleh membantu. Gajipun murah.

Kemudian, setelah memasuki stesen, saya termangu-mangu samada ingin ke sebelah kiri ataupun kanan landasan untuk ke KL. Tidak ada papan tanda langsung (Jika ada, maknanya ia tidak dapat membantu kerana saya gagal untuk menemuinya). Terang dan nyatalah bahawa stesen ini diwujudkan untuk orang yang sudah biasa sahaja, bukan untuk orang yang belum biasa dengan stesen ini. Stesen ini untuk orang buta huruf sahaja, sebab tidak ada panduan bertulis. Apa yang tertulis ialah ke Rawang. Adakah mahu ke KL perlu ikut Rawang?. Saya tawakal sahajalah. Jika bertanya kang, takut kena marah dan takut juga pelempang singgah ke muka dia pulak.

Dalam train pulak, memang confirm untuk orang yang dah biasalah. Tiada panduan stesen. Pemberitahuan stesen dibuat macam berbisik sahaja. Nasib engkaulah labu.... nak turun kat stesen mana.

Rasanya banyak perkara yang perlu dilakukan oleh KTM untuk memajukan perkhidmatan komuter ini. Terlalu banyak. Namun KTM mungkin bertanya, buat apa meningkatkan perkhidmatan?. Gerabak sekarang dah penuh, dah sendat. Jika perkhidmatan bagus, kat mana lagi nak letak penumpang?. Duit kami dah banyak.... buat apa jadi lebih bagus?.

3 comments:

Yang bernama Siti said...

Mengapa orang di belakang dia tak tolong saja orang tu? Bukannya susah sangat.

mba2u said...

hmmmm org di belakang tu kan baru pertama kali naik komuter ;-)

Berisman said...

KTM is my last choice of transport.I have had enough since 1965.Nothing much has changed over the years...except the name keretapi to tren!