Labels

Monday, April 30, 2007

JAM



JAM adalah untuk menunjukkan waktu.
Samada jam itu analog ataupun digital, fungsinya sama sahaja. Iaitu sebagai penunjuk waktu.

Walau bagaimanapun kini, fungso jam mungkin sudah berbeda. Selain dari penunjuk waktu, jam juga mempunyai beratus fungsi lain. Antaranya ialah penunjuk hari, haribulan, tahun, kalendar, nombor telefon, alat perakam, kamera, TV, penyukat haba, penyukat tekanan darah, waktu solat, arah kiblat dan banyak lagi dan banyak lagi.

Dulu kita gunakan waktu mungkin setakat ke minit terdekat sahaja. Misalnya lapan suku (8:15), sembilan setengah (9:30) atau sepuluh empat puluh lima (10:45). Namun sekarang fungsi waktu dah jauh berbeza. Kita subut 8:13, bukan lagi lapan suku misalnya. Jika terlambat seminit sahaja, LRT dah tinggalkan kita (jika komuter, mungkin terlewat setengah jam tu OK lagi - kadang-kadang).

Itulah fungsi jam.

p.s Jam saya yang sebelah kiri tu boleh ukur tekanan. Yang sebelah kanan tu, beli jam percuma kereta yang berjenama sama ;-)

3 comments:

Anonymous said...

LAGI, Jam untuk tunjuk kemegahan. orang kaya-kaya pakai ROLEX, orang miskin pakai citizen, tapi orang tak ada duit tapi ingin juga berlagak, pakai ROLEX MADE PETALING ROAD.

Akuro ® said...

MBA, kalau beli jam percuma kereta tu bermakna kereta tu free la kan? Boleh la sedekah kat Akuro kereta free tu. ;-)

mba2u said...

anom: Jam Casio pun ada yang RM600+ sekarang ni ;-)

akuro: Jika sdr nak kereta percuma, boleh! ..... belilah jam tersebut :)