Labels

Tuesday, January 17, 2006

PENGURUSAN ILMU: AKU TERKELIRU

KNOWLEDGE MANAGEMENT (KM) lebih sedap didengar berbanding dengan pengurusan ilmu. Macamana nak laksanakan KM di organisasi?. Ilmu tu satu bab. Mengurus satu lagi bab. Nak mengurus ilmu bab lain pulak. Nak mengurus orang yang tak berilmu supaya dapat ilmu tidaklah sesusah nak menguruskan orang yang berilmu tapi lokek untuk berkongsi ilmu.

Aku penat-penat kejar ilmu. Lepas tu tangkap ilmu tu. Jinakkan dia, belai dia. Sekarang ilmu tu dah jinak, senang-senang jer kau nak mintak?. Engkau dapat ilmu, apa pula yang aku dapat?. Dulu aku mengaji pakai duit sendiri untuk dapat ilmu ni tau? Engko nak free saja?. Mana ada jalan... Itu adalah sebahagian dari rungutan dari orang yang berilmu (yang kedekut) untuk berkongsi ilmu mereka.

Bos mahukan semua staf berkongsi ilmu, kongsi pengetahuan, kongsi know-how kongsi segalanya. Jadi jika seorang staf tak ada di pejabat, orang lain boleh take-over kerja dia, kerja tetap jalan walaupun dia tak ada kat ofis. Tapi dalam masa yang sama (bos juga berkata), dia ni tak ada value-added. Dia ada ke dia tak ada sama saja, kerja boleh jalan jugak. Semua orang boleh buat kerja dia (padan muka engko sebab berkongsi paku buah keras....).

Itu sebab agaknya guru silat tak perturunkan semua ilmu yang dia ada kepada anak murid. Disimpannya beberapa langkah untuk mengunci diri.

Jadinya..... bagaimana nak uruskan ilmu di organisasi?

A - Luluskan cuti rehat bagi yg kongsi ilmu
- Yang kedekut ilmu akan ambil MC atau EL
B - Beri insentif kursus luar negara bagi yg kongsi ilmu
- Yg berkongsi tak memenuhi pre-requisite
C - Beri markah prestasi lebih aka melintang kpd pekongsi
- Prestasi pengkongsi tak berapa bagus

==> Aku keliru.

nota kaki: Orang kata kebanyakan (bukan semua) pemandu di putrajaya ni sewel, sebab pagi-pagi mereka akan merempuh apa saja untuk mengejar punch card. Tak percaya?. Datanglah pagi-pagi, bawa videopun elok juga buat bukti .... Aku Keliru (lagi)

1 comment:

Anonymous said...

salam..mcmmne nk KM kn sistem or organisasi??