Labels

Monday, January 23, 2006

CIKGU KITA

SUDAH lama saya tidak ke sekolah anak-anak. Rimas rasanya pergi sekolah untuk mengadap cikgu. Kadang-kala kad kemajuan anak-anakpun saya tidak pergi ambil dan biarkan anak-anak bawa balik dan saya tandatangan. Sebabnya? Pakcik rimaslah...

(Rasanya) anak-anak saya tidak pernah menimbulkan masalah BESAR di sekolah. Tetapi minggu lepas adalah kali pertama dalam sejarah setelah menyekolahkan anak-anak lebih dari 15 tahun. Cikgu telefon minta saya tukarkan anak keempat saya yang akan mengambil PMR pada tahun ini. Cikgu minta ia ditukarkan ke sekolah lain. Cikgu minta saya pergi ke pejabat pelajaran untuk tujuan tersebut.

Kesnya simple sahaja, semasa tingkatan 1 dan tingkat 2, anak saya ni di sekolah lain, di Wilayah Persekutuan. Oleh kerana saya bertukar kerja, maka saya tukarkan sekolahnya ke Selangor. Masa dulu dia ambil matapelajaran perdagangan sebagai elektif dalam kemahiran hidup. Walau bagaimanapun sekolah baru ni tidak mengajar subjek perdagangan, tetapi subjek teknikal.

Cikgu ni dah panik.... (banyak sebab: Jika anak saya gagal atau tidak cemerlang dalam PMR kerana subjek kemahiran hidup tersebut, maka sekolah tidak boleh kekalkan rekod 100% dalam peperiksaan. Siapa yang malu? Cikguuuu jugaklah.)

Setelah berbincang di rumah dengan anak dan isteri saya, kami ambil keputusan tudak akan bertukar sekolah (lagi) dan akan tetap dengan pendirian tersebut dan anak saya sanggup ambil matapelajaran elektif teknikal bagi PMRnya. [Setelah jumpa cikgu, keputusan itu ditetapkan sampai saat ini, esok lusa belum tentu lagi sebab cikgu nak tengok dulu prestasi anak saya, nak beri latih-tubi dulu akan subjek tersebut dan macam2lah. Ah pedulikan.

Berbalik kepada cerita cikgu ini, saya rasa sungguh terkilan. Itulah sebabnya rimas nak ke sekolah ni... . Dialognya begini:-
Ohhh terima kasihlah tuan dan puan datang ke sekolah. Saya nak sangat berjumpa dengan tuan/puan. Saya nak kenal sangat.... Tapi aoa masalah anak puan tu?.
kami: xfas2wre621##$@#%^^&**
cikgu: Budak tu lain sangat... cool sangat, tak pernah saya tengok anak murid macam ni, kat rumah dia macamana?
kami: biasa jer
cikgu: dia coolllll...
kami: a'a
cikgu: dia tu yang macam ni macam ni tu kan?
kami: itu bukan anak kami, anak kami macam tu macam tu...
cikgu: oooh silap orang ler ni!.

Pengajaran dari dialog: Rimaslah pakcik dengan cikgu di Malaya ni yang tak pernah nak kenal anak murid. Pakcik pernah menyekolahkan lima (5) dari anak pakcik ni kat negara penjajah dulu. Bukan saja cikgu kelas kenal, malahan guru lain kenal, guru besar kenal, jaga kenal, tukang kebun kenal, parents lain kenal?. Mungkin kerana di sekolah tersebut hanya ada 2 sahaja keluarga Melayu kot? (budak Asia rakyat negara penjajah tu memang ramai). Time tu rasa rajin pulak ke sekolah.Malahan isteri saya pernah dijemput mengajar BM kepada cikgu supaya dia dapat ajar BI kepada anak saya.

Cikgu...oh cikgu.

Selamat pagi cekgu!.

No comments: