Labels

Sunday, January 08, 2006

BAGAIMANA MENCARI DUIT?

MACAMANA nak kaya?. Oh kaya tentulah perlu ada banyak duit. JAdi macamana nak dapatkan banyak duit?. Nak banyak duit perlu berniaga, sebab 9 dari 10 sumber pendapatan adalah dari perniagaan. Tapi nak berniaga apa?. Itu adalah soalan cepumas bagi kebanyakan orang yang bukan dari kalangan peniaga, macam saya.

Ada orang kata menulis blog juga boleh dapat banyak duit. Tapi apa yang hendak ditulis? Siapa nak baca?. Macamana duit boleh datang?.

Dari satu tinjuan yang dibuat oleh problogger (www.problogger.net), 46% dari penulis blog memang mengharapkan untuk mendapat duit. Hmmmm..... maknanya setengah dari blogger memang begitu.... tapi bagaimana ya? Ada idea??

Berbalik kepada berniaga di alam maya ini, ada kisah seorang budak yang telah menjadi jutawan hanya dengan menjual pixel sahaja di Internet. Beliau mahukan duit sebanyak US$1 juta untuk membiayai pengajiannya di universiti. Dia dapat ilham untuk menjual sejuta pixel dengan $1 setiap 1 pixel, tetapi minima seseorang kena beli 100 pixel (10 X 10). Kini dia dah jadi jutawan (dalam RM). Cuba lihat kat www.milliondollarhomepage.com Macam-macam boleh jual ya...... kita bila?

No comments: