Labels

Saturday, January 07, 2006

KECACATAN BUKAN PENGHALANG

Walau apa kategori kecacatan sekalipun, ia bukan mudah untuk menjalani kehidupan dalam bandar metropolitan seperti Kuala Lumpur. Walau bagaimanapun, kita tidak boleh menjadikan kecacatan satu alasan untuk kita mencapai sesuatu di dunia dan akhirat, kita hendaklah selalu berfikiran positif

kata-kata di atas saya ambil dari tumb drive seorang insan buta yang hidup berdikari di KL ini.

TADI, selepas mesyuartat exco myJICA, saya ke bangunan MARA jalan Tunku Abd Rahman. Tujuannya ingin berjumpa dengan seorang operator rumah urut (jangan berfikiran negatif lak ya...). Sesampainya di kedainya, dia sedang makan dan saya terus ke surau untuk solat Zohor dulu. Selesai solat, diapun dah selesai makan dan kami bertemu. Saya memperkenalkan diri dan minta maaf sebab datang tanpa buat apa-apa temujanji. Bila diketahui yang saya dari JICA, dia begitu seronok sekali.

Saya dan setiausaha memperkenalkan diri dan yang (tak bestnya), dia tanya, ini MBA kan?. Alamak!..... Dia kata lagi tiap-tiap minggu dia baca laman web saya. Fulamak!!! Saya sudah dengar nama dia setahun yang lalu, apabila dia terpilih ke Okinawa, Jepun untuk mempelajari seni mengurut Jepun. Namun inilah kali pertama saya datang menemui beliau. Beliau adalah kumpulan pertama orang buta yang diterima berkursus di Okinawa International Center (OIC) yang dipunyai oleh JICA. Pada masa tersebut pihak JICA terpaksa mengubahsuai bilik, tangga dan pelbagai kemudahan untuk orang cacat penglihatan.

Tujuan pertemuan kami ialah untuk bertanya khabar dan menilai keberkesanan kursus anjuran JICA yang telah beliau hadiri. Dia amat berterima kasih kerana diterima berkursus, dan menyatakan ia amat berfaedah sekali. Kami juga bertanyakan mengenai apa-apa yang boleh kami (myJICA) bantu sebagai follow-up selepas pulang dari kursus.

Dipendekkan cerita, kami akan anjurkan beberapa siri kurus/seminar mengenai masaj untuk orang buta dengan kerjasama beliau. Kemudian saya akan bina satu portal (mungkin blog saja kot) mengenai urut dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya dalam sedikit masa lagi (siapa minat nak beri idea/ kerjasama?).

p.s Anak beliau sedang menuntut di Tsukuba UNiversity, Jepun dalam bidang urut bagi tempoh 3 tahun dengan biaya sendiri. Wow mahal tu.....

No comments: