Labels

Tuesday, January 24, 2006

KEROSAKAN TEKNIKAL



KERAP KALI manusia menyalahkan barang. Acap kali manusia menyalahkan komputer. Walhal yang membuat barang dan yang bikin komputer hatta yang melakukan kesalahan adalah manusia sendiri. Betapa agungnya manusia ya? tidak pernah menyalahkan diri sendiri. [Ini adalah manusia di tempat lain,bukan yang baca blog ini].

Kita biasa hadapi perkhidmatan kaunter ditutup dan notis ditampal di kaunter dengan perkataan "komputer rosak". Macamana nak buat kerja? komputer rosak!. Yang bagusnya, kmputer tak boleh nak balas balik, walaupun pada ketika itu komputer memang tidak rosak.

Semalam satu bilik mesyuarat bergelap dan berpanas. Komputer tak berfungsi dan alat pandang dengar tidak boleh digunakan. Seperti biasa alasan yang diberi ialah "kesilapan teknikal" sebab selepas cuti panjang (Sabtu-Ahad). Alasan sebenar seperti "maaf kesilapan saya tidak periksa terlebih dahulu bilik mesyuarat ini' atau 'maaf juruteknik belum datang'. Sebabnya sebaik sahaja juruteknik dipanggil,beberapa minit sahaja ia dah OK.

Adakah ia suatu "kerosakan teknikal"?

No comments: