Labels

Monday, July 25, 2005

AKU & HBKL

AKU & HBKL

di sini ada muka-muka
kematian.
di sini ada muka-muka
sengsara.
di sini ada muka-muka
manusia.

akulah yang seorang
di antara ribuan
akulah yang seorang
di antara manusia.

kehidupan cuma
satu catatan di rekod perubatan
kematian cuma
satu catatan di rekod perubatan
aku cuma
satu catatan di rekod perubatan.

Wan Ahmad Tajuddin Wan Abdullah
1992


SAMBIL mengemas-ngemas buku, terjumpa sebuah koleksi puisi lama dan baru berjudul Langit di tangan. Sajak pertama yang terpandang dari koleksi tersebut ialah "AKU & HBKL" (kini HKL). Pada pendapat saya, sajak ini menceritakan tentang pengalaman penulisnya yang di HKL. Segala-galanya berdasarkan kepada rekod perubatan (yang juga membawa maksud peraturan, prosedur, tatacara) hinggakan tiada budi-bicara (kasih sayang, belas ikhsan dll) digunapakai dalam operasinya.

Hmmmmm.... inilah tugasku barangkali.

No comments: