Labels

Friday, February 18, 2005

PEREMPUAN MELAYU TERKINI




Duduk bersimpuh
Perempuan melayu
Tersenyum sipu

DULU-dulu penampilan perempuan Melayu terbahagi dua. Pertama yang bertudung atau menutup aurat. Kedua yang tidak bertudung atau mendedah aurat.

Bagi lelaki, ada dua pilihan sahaja, iaitu mahu yang bertudung atau tidak bertudung. Pilihan lain ialah yang tidak bertudung dan kemudian minta bertudung selepas kahwin. Walau bagaimanapun kadang-kadang berlaku juga sebaliknya.

Kini kaum lelaki ada satu lagi pilihan, iaitu mahukan yang berambut warna asli (hitam) atau berambut warna. Keghairahan mewarna rambut kini begitu menjadi-jadi.

Berikut adalah petikan dari laman web JAKIM:-

Mewarnakan rambut dari segi hukum syarak terbagi kepada :
1.Harus mewarnakan rambut dengan warna selain hitam.Warna hitam hannya harus bagi yang berpenyakit sahaja
2.Makruh mewarnakan rambut bagi orang muda
3.Haram mewarnakan rambut bagi orang yang terlalu tua
4.Haram mewarnakan rambut tanpa tujuan
5.Harus mewarnakan rambut dengan izin Suami.

Dari segi ingredient pewarna rambut yg ada dipasaran terbahagi kepada 2 jenis yang mana kedua-duanya adalah halal dari segi bahan kandungan. Yang menjadi persolan adakah pewarna tersebut menyerap air atau tidak ?? Pewarna rambut yang dipasaran biasanya akan tertulis pada kotak PERMANENT DYE atau SEMI PERMANENT DYE. Mengikut kajian jenis yang Semi-Pamenent Dye adalah jenis yang tidak menyerap air dan ianya tidak boleh dipakai oleh orang islam.Begitu juga sebaliknya.. JAKIM sendiri tidak pernah mengeluarkan sijil halal untuk produk pewarna rambut kerana ianya di kilangkan di luar negara. Utk pengetahuan, JAKIM hanya akan keluarkan sijil halal utk produk yang diproses di malaysia sahaja . Wassalam

Pada masa akan datang agaknya kita boleh pilih warna mata pula …

No comments: