Labels

Sunday, February 27, 2005

DIALOG ANTARA RUMI DAN JAWI



JAWI telah didapati bersalah kerana menangkap orang salah. Berikut adalah dialog yang tidak ingin kita dengar:-

RUMI: Mengapa kamu tangkap mereka?. Apa kesalahan mereka?. Kamu nak caj bawah akta mana?

JAWI: Mereka memang bersalah. Mereka tidak bersopan. Pakaian mereka tidak senonoh. Mereka ditangkap di tempat yang menghidangkan arak.

RUMI: Mana ada akta mengatakan itu adalah suatu kesalahan?

JAWI: Barang siapa yang bertentangan dengan undang-undang Islam, bertindak atau berkelakuan menjolok mata di tempat awam adalah bersalah dan boleh dihukum”

RUMI: Ah itu terlalu umum, terlalu subjektif. Apa itu berkelakuan tidak senonoh atau menjolok mata?. Ia terpulang kepada penerimaan masyarakat. Ia terlalu kanur, subjektif.

JAWI: Orang Islam dilarang meminum, menghidang, melayan, membawa arak. Malahan memerah anggur untuk dijadikan arak juga dilarang dan adalah suatu kesalahan.

RUMI: Apa akta yang menyatakannya?

JAWI: Ini ada dalam Quran

RUMI: Dalam Quran tu lain, jika tak ada akta mana boleh hokum mereka.

JAWI: OK Seksyen 19(2) Kesalahan Jenayah Syariah.

RUMI: Itupun tak detail, macamana nak hukum?. Lagipun engkau pilih kasih. Mengapa kelab malam ini saja engkau serbu?. Banyak lagi kelab malam lain yang buat kesalahan yang sama, yang hidangkan arak, mengapa tak serbu?. Pilih kasih tu salah. Lagi satu, mengapa engkau tak naik kapalterbang dan tangkap pramugari yang hidangkan arak kepada penumpang?

JAWI: Aku baru tangkap satu, engkau dah heboh seluruh dunia, macamana nak tangkap semua?. Kalau aku naik kapalterbang kang, engkau tentu akan jadi peguambela kata ia tidak tertakluk kepada akta kerana berada di ruang angkasa. Engkau ni dah sunat ke belum?. Jika belum eloklah engkau masuk jawi.

No comments: