Labels

Thursday, February 17, 2005

MURAH BERMAKNA RUGI?




surat dihantar
dijamin sampai esok
kad warna kuning


SEORANG makcik penjual nasi lemak mengeluh. Dia kerugian berpuluh-puluh ribu ringgit setahun kerana nasi lemaknya dijual dengan harga 80 sen sahaja, sedangkan nasi lemak orang lain harganya RM1.00 sebungkus. Harga murah tersebut menyebabkan ramai sangat orang datang membeli nasi lemaknya, terutamanya orang dari luar negara yang mempunyai kuasa beli yang lebih tinggi dan pertukaran nilai wang yang lebih baik. Makcik ini berpendapat dia kerugian 20 sen bagi setiap bungkus nasi lemak yang dijualnya. Oleh itu setelah mendapat pandangan seorang konsultan yang menjual kotak plastik, dia bercadang untuk menjual nasi lemaknya dengan harga RM1.20 setelah dibungkus dalam kotak khas berjenama yang dibeli dari konsultan terbabit. Makcik ni fikir dia boleh untuk 40 sen bagi setiap kotak nasi lemak yang dijualnya. Pandai betul makcik ni berniaga, panjang wawasannya. Tapi dia tak fikir bahawa dengan menaikkan harga nasi lemaknya, orang ramai tidak lagi akan membeli nasi lemaknya, akan tetapi akan membeli nasi lemak dari makcik lain yang dijual dengan harga RM1.00. Walau bagaimanapun harap-harap makcik ni seronoklah dengan mengira untuk 40 sen bagi setiap yang datang membeli berbanding rugi 20 sen dulu tu...

POS Malaysia dilaporkan sebagai berkata yang mereka kerugian RM4 juta setahun kerana haga stem pos cuma 30 sen sahaja berbanding dengan negara jiran yang lebih mahal. Oleh itu banyak sangat surat-surat dilambakkan ke Malaysia untuk diposkan. Untuk mengelakkan kerugian berterusan, mereka akan naikkan harga stem bagi surat perdagangan dan surat persendirian akan diwajibkan menggunakan sampul khas dengan harga yang sama, jika tidak akan dikenakan stem 45 sen berbanding 30 sen sekarang.

Engkau punya servis tak baguspun ramai juga penggunanya rupanya ekk?. Naikkanlah harga lagi supaya orang tak payah gunakan stem lagi dan supaya pejabat pos boleh jadi lengang dan lebih banyak untung diperolehi... he he.

Dua hari lepas ada terima sekeping kad kuning dari "dijamin sampai esok" aka PosLaju. Ini memenag perangai PosLaju, depa ni dok kira nak hantar kad kuning suruh penerima pergi ambil sendiri surat kat pejabat mereka, bukan berusaha nak pastikan penerima dapat surat yang dihantar.

Kat obersi dulu, posmen akan berusaha hubungi penerima samada melalui telefon atau bertanya jiran dan segala usaha supaya surat berdaftar atau laju dapat diterima. Posmen akan tanya bila masa ada kat rumah, mereka boleh hantar atau nak letak surat tu kat mana (dalam tong sampah ke, dalam reban ke) macam-macamlah. Kalau siang tak boleh, malampun dia sanggup hantar. Inilah posmen di negara orang. Posmen di negara sendiri khabarnya ada simpan ribu-ribu surat dalam rumah sendiri....

No comments: