Labels

Wednesday, February 16, 2005

DITAHAN POLIS

KELUAR dari ofis semalam, dapat panggilan telefon. Sambil berjalan sambil bercakap dan terus ke kereta. Bercakap lagi setelah memandu hinggalah terserempak dengan polis kat roundabout. Polis terus kejar dan suruh berhenti.

Encik m.b.a , maafkan saya kerana terpaksa memberhentikan awak. Tadi masa kat round about saya nampak encik sedang bercakap di telefon bimbit tanpa menggunakan handsfree. (dalam hati 1. baiknya polis ni, siap bagi salam dan minta maaf 2. Bila masa dia kenal nama aku?)

Ya betul kata ku

Menggunakan telefon bimbit semasa memandu adalah suatu kesalahan. Jika encik tidak tahu, sekarang saya beritahu. Ia adalah satu kesalahan dan saya boleh saman encik. Bla bla bla bla dia beri syarahan @ berleter kat aku. Aku diam saja, buat muka bodo saja. (dulu masa aku muda-muda, kalau kena tahan camgini, aku akan cakap, Jangan buang masa sayalah, kalau nak saman, samanlah cepat, saya banyak kerja ni. Awak nak apa dok berteler ni?. Tapi kali ini aku cool jer, biarlah apa dia nak cakap. Diapun gian nak bersyarah jugak agaknya tu).

Encik kerja kat kementerian mana (sambil tengok stiker kereta yang terpampang). Eh tahu-tahu pulak dia aku ni orang gomen. Tu kat kementerian 'a.b.c'. Apa jawatan encik kat situ?. pengarah ke? . ksu ke? atau apa?. Aku terperangkap dengan soalan ini sebab tak tahu apa sebenarnya yang dia nak tahu. Ah bantai sajalah... saya kerja 'xxxx'. xxxx tu apa?. Ala yang jaga itu-itu tu?

Ada lesen?. Bak tengok lesen. Masa ni aku blur lagi. Kalau aku nak confiuskan dia aku bagi myKAD saja sebab kat situ memang ada lesen dan aku tahu dia tak ada reader. Oleh kerana aku sendiri yang dah confuse, aku hulurlah lesen aku. Bila tengok lesen, bila tengok alamat dia beri balik semula dan memulakan lecture baru (teringat kawan aku letakkan alamat kat lesen dia sebagai Ibu Pejabat JPJ Malaysia...).

Encik telah buat salah, saya boleh saman encik, encik begitu encik begini. Mengapa tak pakai handsfree?. Telefon cangih sekarang semua ada. (Dalam hati: Nak minta maaf ke nak biart jer dia membebel ni?). Nak mencelahpun tak sempat, dia membebel macam tembakan M16 jer. Akhirnya dia kata anggaplah ini satu amaran dan ia adalah amaran terakhir, Buat lagi saya saman. OK terima kasih dan aku belah dan telefon berdering lagi.... Alamak!.

[di sebalik tabir peristiwa]
1. Mengapa dia tahu nama penuh aku?
- Aku masih pakai pass kerja, dia baca dari pass tu. Hampeh betul, ingatkan aku ni glamer.

2. Kalau dihulur myKAD rasanya kes ni tak boleh setel, sebab dia tak ada reader

3. Kalau aku lawan dia ni, mesti kena saman punya.

4. Mengapa dia perlu tahu jawatan aku sebelum decide nak saman atau nak lepaskan?.

5. Lain kali MESTI pakai handsfree masa memandu OK?.

No comments: