Labels

Monday, February 28, 2005

BERFIKIR DI LUAR KOTAK


AKHIR-akhir ini, pemimpin kita kerap menyeru rakyat jelata amnya dan pegawai kerajaan khususnya supaya "berfikir di luar kotak". Adapun bagaimana rupanya "kotak" tersebut tidaklah dapat hamba fahami. Barangkali juga ia adalah "kotak fikiran". Jika benar begitu, apa akan terjadi bila kita berfikir di luar dari fikiran?. Ha ha ha entahlah labu...

Orang dulu-dulu yang terkenal kerana "berfikir di luar kotak" ialah Hang Nadim. Kononnya Hang Nadim ini ialah anak kepada Hang Tuah. Dia telah mengeluarkan fikirannya (keluar dari mana entahlah jika dia dikatakan berfikir di luar kotak), untuk menghalang dari Singapura di langgar todak.

Bila semua rakyat jelata seronok bercuti, ada orang mencadangkan supaya cuti tidak diperlukan dan perlu dihapuskan. Bila orang ramai semuanya mencemuh Charles kerana ingin berkahwin dengan Camelia, ada orang yang memujinya kerana sanggup berkahwin dengan janda tua yang lebih tua dari dirinya sendiri dan tidak juga rupawan. Itu adalah cinta sejati, katanya. Inikah yang dikatakan "berfikir di luar kotak"?.

No comments: