Labels

Saturday, January 01, 2005

SELAMAT TAHUN BARU 2005



TAHUN baru 2005 telah selamat ditempuhi. Dalam diam tak diam tahun 2004 telah ditinggalkan. Tahun 2005 ini rasanya lebih istimewa daripada beberapa tahun kebelakangan. Tahun 2005 datang tanpa disambut dengan pesta gila-gila yang diadakan secara rasmi. Tidak ada pesta yang ditaja secara terangan. Mungkin ada pesta secara private yang dianjurkan, namun hanya orang tertentu sahaja yang mengetahuinya. Walaupun tahun 2005 tidak disambut dengan pesta gila, namun 2005 datang juga dengan selamatnya. Tahun 2005 ini tidak disambut dengan kes kemalangan mat rempit yang menjadi-jadi. Ia tidak disambut dengan tangkapan pemandu yang mabuk dan banyak lagi yang bagusnya mengenai 2005. Semoga permulaan yang bagus ini akan berkekalan sehingga ke akhir tahun.

Sebenarnya pesta menyambut tahun baru bukanlah perkara baru. Namun kerajaanlah yang bertanggungjawab untuk membudayakannya. Kononnya untuk menarik pelancong luar datang untuk berhimpun menunggu detik dua belas malam. Maka dengan menggalakkan pelbagai penajaan pesta menyambut tahun baru, maka secara langsung kerajaan juga menggalakkan pelbagai jenis maksiat dan kemungkaran berlaku.

Apabila YAB Perdana Menteri sendiri meminta supaya sambutan tahun 2005 tidak dibuat dengan pesta, tetapi dengan doa selamat, dengan sembahyang hajat, dengan khutbah khas, maka selain dari keberkatan yang diperolehi, mudah-mudahan segala kemungkaran dan maksiat juga akan turut berkurangan. Sekarang terbukti bahawa tanpa pesta gila sambutan tahun barupun, tahun 2005 tetap selamat mengunjungi semua.

Selamat tahun baru 2005.

No comments: