Labels

Monday, January 10, 2005

KELUARGA DAN KERJAYA

KATA orang, jika kita nak berjaya dalam kerjaya, hal-hal keluarga perlu diketepikan. Orang lain pula kata, jika berjaya dalam keluarga, maknanya dia tidak berjaya dalam kerjaya. Tepat pukul 4 dah nak balik, dengan alasan ingin bersama keluarga. Kerja lebih masa tidak boleh, kerja luar pejabat juga tidak boleh, gara-gara tidak boleh tinggalkan keluarga.

Ada juga orang kata orang kaya memang kedekut, sebab itu dia boleh jadi kaya. Jika dia tidak kedekut, sampai bilapun dia tidak boleh jadi kaya. Orang lain pula berkata orang kaya biasanya mahukan mahukan barang percuma. Lagi kaya mereka, lagi tinggi pangkatnya, lagi banyak barang dan perkhidmatan percuma yang dimahukan. Mereka mahu kereta dengan minyak percuma, telefon percuma dan semuanya percuma. Jadi sememangnya orang kaya boleh jadi kaya sebab semuanya dapat percuma.

Orang lain pulak kata kedua-dua kata-kata di atas adalah tidak betul. Apa salahnya jika keluarga bahagian dan kerjaya berjaya. Orang miskin juga kedekut dan dia tak jadi kaya sebab dia kedekut.

Aku yang mendengar ni 'entahlah labu...'

No comments: