Labels

Sunday, January 02, 2005

KEKESALAN SEPANJANG 2004

semalam aku bangkit seperti orang lain juga
tidur dalam 2004 dan bangkit setelah 2005 menjelma
namun terasa kekesalan yang amat sangat
aku terlupa untuk membayar zakat
sepanjang rezekiku pada tahun 2004
aku takut hartaku tidak berkat

aku kesal yang amat sangat
mengapa boleh terlupa membayar zakat
31 Disember adalah tarikh dan had
walaupun harta tidaklah banyak
namun bila cukup haul dan nisab
berzakatlah untuk membawa berkat

mungkin tsunami yang telah melekakan aku
barangkali tanpa pesta tahun baru yang melenakan aku
mungkin kurangnya publisiti yang menghayalkan aku
yang pasti ozon kian menipis
dan hatiku bagaikan ozon itu

rupa-rupanya aku terperangkap
mengapa perlu bayar zakat?
-Ia adalah rukun
mengapa perlu bayar sebelum tahun baru?
-Untuk dapatkan rebet!
bagaimana haul dikira?
-muharram ke Zulhijah
-bukan januari ke disember

aku tertipu rupa-rupanya
bukan 2004 tetapi 1425



No comments: