Labels

Wednesday, January 05, 2005

BUKU TEKS

MUSIM persekolahan baru sahaja bermula. Di antara beberapa perkara yang mungkin memeningkan kepala ibu bapa ialah soal penjadual bas sekolah, yuran sekolah, sekolah ugama dan juga buku sekolah. Mengenai buku sekolah, biasanya bagi yang tidak layak menerima bantuan buku teks masalah yang timbul ialah kehabisan stok di kedai buku. Itulah di antara masalah saya sekurang-kurangnya.

Semua akan-anak saya yang bersekolah, tidak pernah menggunakan buku bantuan. Ini ialah kerana saya tidak pernah memohon bantuan. Sebab utama saya tidak memohon ialah, sudah tercatat di borang permohonan tentang kelayakan pemohon. Saya tidak layak untuk mendapat bantuan buku teks bagi anak-anak saya kerana pendapat adalah lebih tinggi daripada paras kelayakan. Jadi buat apa saya memohon jika sudah tahu memang tidak layak.Kexualilah semasa anak-anak saya bersekolah di luar negara dulu (saja nak habaq mai). Sebabnya pada masa tu kami sekeluarga dah termasuk dalam golongan papa (cuma belum kedana saja lagi). Tapi kat sekolah di luar negara tu, semua benda percuma, termasuklah buku teks, buku tulis, pensil, pemadam, pensil warna malahan makan juga percuma. Tidak kira kaya atau miskin. Mengapa kita tak buat macam tu ya?

Walau bagaimanapun, saya dapati ada guru besar yang memohon dan berjaya mendapat pinjaman ini. Bila saya tanya mengapa dia memohon dan berjaya sedangkan dia tidak layak. Jawabnya senang saja, saya guru, jadi saya "hello" saja kepada guru sekolah tempat anak saya belajar, maka dapatlah. Kita kena ada networking. Kalau cikgu tak dapat tolong cikgu siapa lagi nak tolong?. Lagipun buku tu banyak, memang kita mintak lebih bagi tujuan-tujuan yang macam ni.

Saya berpendirian perkara begini adalah SALAH. Lebih salah lagi apabila anak cikgu berkenaan memohon ke sekolah berasrama. Anak orang dapat 5A, anak dia dapat 5A juga. Cuma bezanya anak dia perempuan dan anak orang lelaki (anak lelaki lebih senang dapat sebab budak lelaki tak ramai yang cemerlang). Dia juga menggunakan saluran "hello" untuk dapatkan tempat. Terus terang saya tanya dia. "U tak rasa berdosa ke, anak U ambil tempat anak orang lain yang layak, sedangkan anak U tak layak?". Merasa bersalah, dia berdalih "Oh.... sekolah sediakan meja ekstra, bukan ambil meja anak orang lain, so tak berdosa". Saya tahu dia cuma bergurau, sebab dia memang rasa bersalah. Sebenarnya salah atau tidak terletak kepada hati kecil kita. Hati tidak akan menipu kita (melainkan hati yang dah berkarat dek kerana terlampau banyak dosa - agaknya).

No comments: