Labels

Monday, January 03, 2005

ADA KALANYA IT MENYUSAHKAN ...

Kepercayaan karut umum ialah menggunakan IT adalah memudahkan. Menggunakan IT dapat mengurangkan staf. Menggunakan IT akan lebih menguntungkan. Namun dari segi hakikatnya penggunaan IT tidak semestinya begitu selalu.

Pada masa ini Dewan Bahasa & Pustaka (DBP) dan Dawama masih mengadakan jualan gudang yang mana diskaun buku-buku terbitan DBP boleh mencapai hingga 80%. Setiap tahun (mungkin beberapa kali setahun) DBP & Dawama mengadakan jualan gudang ini di kilang percetakannya di Hulu Kelang. Seperti tahun-tahun lepas juga, masasalah yang sama sahaja berlaku. Akhir tahun baru-baru ini MBA ke jualan gudang tersebut untuk membeli bebrapa buah buku. Tak sampai 15 minit, satu bakul buku telah penuh. Namun terpaksa berbaris lebih setengah jam untuk membayar buku sebanyak 20 buah tersebut. Dalam barisan cuma ada 2-3 orang sahaja yang berbaris. Apakah sebabnya terpaksa berbaris terlampau lama?. JAwapannya ialah kerana kaunter bayaran menggunakan kemudahan IT!.

Penggunaan IT (atau ICT) di kaunter bayaran DBP tersebut telah menyulitkan staf yang bertugas dan menyusahkan pelanggan yang ingin membayar. Sebabnya ialah staf di kaunter terpaksa menaip (key-in) satu per satu butiran yang diperlukan sebelum dapat diproses oleh komputer. Ini yang dinamakan sistem komputer yang tidak mesra pengguna. Walaupun setiap buku telah disediakan dengan kod-bar (barcode), namun ia cuma untyuk hiasan sahaja. Masalah kedua ialah makcik-makcik yang bertugas di kaunter tersebut ialah rabun komputer. Menyedari pembeli sudah bersungut lama menunggu, makcik ni cakap "semalam baru kursus pakai komputer ni". Sepatutnya DBP (atau Dawama) perlu menggunakan sistem komputer yang lebih canggih dan mesra pengguna. Dua-patutnya DBP (atau Dawama) perlu mencari staf lain untuk bertugas di kauntar. Jika diupah budak-budak yang tengah tunggu SPM dengan beberapa ringgitpun, ia jauh lebih cekap dari makcik-makcik yang hanya tunggu masa bersara yang takut-takut pada komputer.

Itulah cerita penggunaan IT, yang sepatutnya jika gunakan manualpun jauh lebih menyenangkan pelbagai pihak.

No comments: