Labels

Thursday, October 15, 2009

PENGAKUAN BERTERUS TERANG


AWAL minggu ini saya hadir ke satu persidangan. Seperti biasalah, apabila ke persidangan atau seminar ia adalah dalam nisbah 50:50. 50% mendengar kertas yang dibentangkan dan 50% lagi bertemu kawan-kawan yang sudah sekian lama tidak ketemu. Bertanya khabar dan ber-networking.

Soalan cepumas setiap bertemu kawan-kawan lama ialah siapa di mana dan naik pangkat dan tukar-pindah tempat kerja. Barangkali objektif utama orang yang kerja makan gaji ialah untuk naik pangkat, bukannya untuk buat kerja yang diamanahkan. Rata-rata akan komplen banyak kerja, tidak naik pangkat, tidak ada peluang kerjaya dan yang setaraf dengannya.

Bagaimana dengan saya?. Pengakuan berterus terang saya ialah, saya berpuas hati dengan keadaan sekarang. Siapa yang tidak mahu pangkat tinggi? Namun pangkat tinggi bermakna amanah yang juga sangat tinggi.

Adakah saya selesa apabila junior saya naik pangkat?
Jika mereka layak apa salahnya junior?. Kita pandang kualiti bukannya senioriti. Jika anak-buah saya berjaya dan naik pangkat,itu bermakna saya juga ada saham sedikit sebanyak. Saya cukup tidak faham dengan sikap sesetengah orang yang main tarik tali dengan staf sendiri. Jika kamu berjaya, maknanya aku tewas.

No comments: