Labels

Tuesday, October 20, 2009

KOLAM GENTIAN KACA



Di halaman hadapan dan di belakang rumah saya dibina takungan air yang besar lagi dalam. Ramai orang tertanya-tanya akan kegunaannya. Adakah ia memang peraturan yang perlu dibuat ataupun sengaja dilakukan. Berdasarkan kepada bentuk dan saiznya, nampaknya ia adalah suatu keperluan. Bukan senang dan murah untuk mengorek kolam sebesar itu. Staf dari Bahagian Kejuruteraan Majlis Daerah memberi tahu, takungan air tersebut perlu supaya air hujan 'diharmonikan' terlebih dahulu sebelum ia dilepaskan ke longkang. Tanpa takungan air tersebut, semua air hujan akan terus ke longkang dan ia mungkin akan menghasilkan banjir kilat.

Sudah agak lama saya berfikir untukmelakukan sesuatu terhadap takungan air ini. Kini dengan seriusnya saya bercadang untuk membeli kolam gentian kaca (fibreglass pond) untuk dimasukkan dalam takungan air tersebut. Di bawahnya boleh diletakkan batu alas yang besar yang membolehkan air hujan melaluinya secara harmoni. Kolam ini bolehlah dihiaskan dengan water features untuk mencantikkannya. Kena dengan kayu rel keretapi, tentu lagi cun kelihatannya.

Di mana ada dijual pond gentian kaca berukuran 80cm X 140cm dengan kedalaman 140cm?. Barangkali rakan-rakan FB boleh membantu.

Terima kasih.

No comments: