Labels

Wednesday, October 07, 2009

HIDUP DALAM KOLAM

Di musim perayaan Depavali ini, perkataan kolam mungkin menjadi popular. Kolam itu bermaksud lukisan hiasan berwarna daripada beras (?) yang menghiasi lantai. Namun kolam dalam satu lagi sudut amat digeruni. Kolam ini lebih dikenali sebagai 'pool'


Saya ditempatkan di dalam "Jawatan latihan" ataupun lebih dikenali sebagai pool di JPA lebih daripada tiga bulan. Ini adalah sebaik sahaja saya pulang daripada UK setelah menamatkan ijazah sarjana. Kehidupan dalam pool ini mempunyai keistimewaannya yang tersendiri. Hanya orang-orang istimewa sahaja yang dijemput untuk bekerja dalam pool.

Di antara kategorinya ialah mereka yang menunggu penempatan kerana pulang daripada cuti belajar, cuti kerana mengikut pasangan belajar atau penempatan di luar negara atau menunggu sesuatu penempatan tertentu. Biasanya mereka tinggal dalam pool tidak lama. Sekadar untuk menunggu satu dua mesyuarat dan surat penempatan ditandatangani sahaja.

Kategori lain ialah orang yang mempunyai masalah. Umpamanya masalah kesihatan yang dikatakan sihat oleh pakar perubatan. Biasanya mereka tidak diterima di tempat kerja dan pakar perubatan juga tidak mengiktiraf mereka adalah sakit.

Masalah lain adalah kerana disiplin atau melanggar undang-undang. Mereka diletakkan dalam pool menunggu pertuduhan atau hukuman dijatuhkan. Dipendekkan cerita, memang banyak sekali orang istimewa yang diletakkan dalam pool ini.

[cabutan ringkas daripada Aling]

No comments: