Labels

Thursday, January 10, 2008

ORANG KERAJAAN MAKAN GAJI BUTA

RAMAI orang berkata begitu. Entah ya entahkan tidak, namun banyak bukti yang boleh menyokong dakwaan ini.

Sebagai rakyat biasa, kita tidak terlepas daripada berurusan dengan pejabat kerajaan dan juga pejabat swasta. Di zaman dahulu kala, memadai dengan hanya berurusan di pejabat kerajaan sahaja. Semua perkara yang asas kerajaan sediakan. Apabila kununnya perkhidmatan kerajaan semakin lembab, akibatnya beberapa (banyak juga) perkhidmatan kerajaan yang telah diswastakan. Harapan penswastaan ini ialah supaya perkhidmatan semakin cekap dan keuntungan boleh dibuat berlipat kali ganda. Namun hakikatnmya semua perkara itu adalah hampeh belaka.

Dulu kerajaan menyediakan kemudahan telefon melalui Jabatan Telekom (JT). Mana-mana rakyat yang ada telefon boleh dikatakan elit pada masa tersebut. Sebabnya tidak ramai yang mampu dan talian telefon juga tidak banyak. Setelah JT diswastakan, ia dinamakan Syarikat Telekom Malaysia (STM). Perkhidmatannya tidak banyak bezanya dengan JT. Kunun cerita ialah kerana antara JT dan STM, pertukaran hanyalah pada nama dan gaji sahaja. Mentaliti staf gomen masih tidak berubah. Kemudia STM menjadi Telekom Malaysia (TM) dan entah apa-apa lagi diubah nama dan logo.

Saya tersenyum sendiri apabila orang lain beritahu kerosakan Streamyx mereka mengambil masa 3-4 bulan untuk dibetulkan oleh staf swasta TM. Saya tidak begitu percaya. Kini pada muka, ia telah terkena atas muka sendiri. Pergi TM Point 5 Nov. 2007 untuk pindah telefon dan Streamyx. Isi borang itu ini. Staf tua-tua kat TM Point Kajang ni janji bukan main lagi. Encik akan dihubungi walau apapun keputusannya (dapat atau tidak). Mungkin rasanya staf tersebut sudah pencen, sebab itu dia tidak pernah hubungi saya. Bila saya pergi semula ke TM point tersebut, staf lain pula keluarkan arahan baru supaya terminate perkhidmatan di rumah lama dan apply yang baru. Saya berdegil dan tidak mahu buat dan akhirnya seorang manager TM tolong dapatkan talian telefon dan dapatlah telefon.

Adapun mengenai Streamyx, hingga saat inipun habukpun tarak dan saya tetap membayar bil RM77 sebulan yang saya tidak redha dan tidak halalkan. Saya nak tuntut semua bayaran ini di akhirat kelak dengan SELURUH kakitangan TM yang terlibat. Sudah berbelas kali dan entah berapa banyak bil lagi yang perlu saya bayar kepada TM untuk hubungi talian 100 atau 1-300 mereka untuk dapatkan kepastian. Setiap kali buat panggilan, anggota di meja bantuan akan minta 2 hari kerja untuk selesaikan masalah dan hingga kini sudah berapa kali dua hari kerja sudah dilampaui dan servis masih juga tidak diperolehi.

Kepada sesiapa yang nak bantu, ini adalah nombor laporannya 7890943

Jadi, jika orang kerajan makan gaji buta, orang swasta (macam ini) makan gaji apa?.

5 comments:

Leyla Shuri said...

salam tuan rumah,

nak buat camno?

kucing berak kek dopan ghumah,
bas tak nak bawak ke sekolah,
talian intenet tak masuk,
pekerja TM tak hensem...

alahai,
nak buat camno?

zino said...

makan gaji membuta tuli agaknya hehe..

Anonymous said...

MBA san,
terima kasih lalu kat depan rumah saya...saya pun lama tak jenguk...tiba-tiba dah renovet rumah pulak! (yang bestnya: logo "insight MBA" wauuuuuuuuuuu!)

amacam buku "Blue Ocean Strategy" tuan tu?

mba2u said...

Tuan Sab2;

terima kasih atas kunjungan.
Sebenarnya rumah saya direnovate sendiri setiap kali pengunjung datang ;-)

Buku blue ocean, statusnya masih sama dengan 2007 :-(

mba2u said...

Harera: entahlah

Zino: Orang sekarang panggil mengkhinzir buta ;-)