Labels

Wednesday, January 30, 2008

SUKU BANGSA ATAU KERJAYA?

ADAKAH anda fikir manusia lebih pentingkan suku bangsanya berbanding dengan kerjayanya?.

Kerjaya sebagai polis adalah memburu penjenayah. Adakah polis lebih mementingkan rakan sebangsanya, malahan saudaranya yang menjadi penjenayah ataupun rakan sekerjayanya dalam polis? Saya fikir rakan sekerjaya adalah lebih diutamakan, kecualilah jika mereka korup.

Biasanya "Doktor A" tidak akan menyalahkan "Doktor B" di hadapan pesakitnya, walaupun kelihatan jelas yang "Doktor A" berbuat 'silap'. Paling-paling dia akan kata, itu adalah cara dia, itu adalah perskripsi dia. Cara dia betul. Cara saya juga betul. Saudara berhak untuk mendapat pandangan kedua.

Begitu jugalah dengan progesyen lain seperti jurutera, arkitek, akauntan dan sebagainya. Barangkali hanya peguam dan ahli politik sahaja yang saling salah menyalahkan antara satu sama lain. Itupun jika mereka berlainan parti. Sebabnya, itu memang kerja mereka.

Mengapa mereka begitu bersefakat sekali?. Saya fikir ia adalah kerana mereka ini profesional dan ada akta-akta profesyen mereka yang tersendiri.

Namun tadi saya kononnya pergi meetinglah. Pengerusi menjadikan forum tersebut sebagai medan paling baik untuk melepas geram. Serangan bertubi-tubi dilakukan terhadap sesama profesyen dia yang tidak sebulu dengannya. Entahlah, barangkali dia berbulu ayam dan yang dihentam itu berbulu itik. Tajuk perbincangan ialah permuafakatan dalam sesama profesyen, tetapi ia dibuka dengan lontaran bom tangan dan mortar terlebih dahulu. Mengapa begitu?

Jawapannya mudah sahaja. Selain daripada skim tersebut tidak profesional (baca amatur), ia juga tidak ada akhlak. Mudah sahaja.

No comments: