Labels

Monday, January 14, 2008

ERTI SEBUAH KEPUASAN

ANAK bongsu saya amat berpuas hati setelah hasratnya untuk melihat waktu menggunakan jam sendiri tercapai semalam. Jam tersebut cuma berharga RM10 sahaja, namun dia cukup berpuas hati. Macam biasalah, pasti tidurpun dengan jam. Minta-minta jangan dia mandipun pakai jam sudahlah. Maklumlah jam dengan harga sebegitu mana yang waterproof.

Orang lain mempunyai citarasa yang berlainan sekali dalam berpuashati. Seorang menteri (atau bekas), barangkali berpuashati dengan meletakkan jawatan. Seorang anak orang kaya barangkali sangat berpuas hati jika dapat memiliki barang yang dicurinya sendiri (yang memang mampu dibeli sendiri). Barangkali juga budak baik di sekolah ugama sangat berpuas hati apabila dapat mendera junior hingga mati. Nauzubillah.

Berita yang sangat memuaskan hati saya membacanya ialah apabila seseorang yang boleh memiliki gedung perniagaan, sangat berpuas hati setelah diberikan kad kesetiaan oleh gedung tersebut. Ya, setelah 20 tahun membeli belah, baru diberikan kad kesetiaan. Apa yang menghairankan saya juga ialah mengapa saya tidak berpuashati walaupun sudah memiliki empat generasi kad kesetiaan tersebut?. Sebabnya barangkali saya tidak berbelanja di situ. Jika berbelanjapun barangkali dua hingga tiga tahun sekali.

+Mengapa agaknya orang kaya (tidak semua) adalah kedekut?
-Jika (terlalu) pemurah macamana dia nak jadi kaya?
+Mengapa agaknya orang kaya mahu barang percuma?
-Barangkali untuk menambahkan lagi kekayaannya
+Mengapa agaknya orang berkuasa selalunya tidak ada kuasa?
-Oh.... bila bodyguard bercuti

1 comment:

Hasbullah Pit said...

takrifan kedekut itu sendiri subjektif.

adakalanya berjimat untuk beli benda tak perlu pun dikira kedekut.