Labels

Friday, January 04, 2008

DREBAR TEKSI : BIAR LAPAR ASAL BEBAS


APABILA kami berpindah rumah, dilema berikutnya adalah samada anak-anak juga perlu pindah sekolah. Setelah pertimbangan dibuat, dicampur dengan sokongan demokrasi dan kekuasaan autokrasi, keputusan yang dibuat aialah anak-anak tidak perlu pindah sekolah. Mereka semua gembira.

Bas sekolah dari rumah ke sekolah memang tidak ada. van juga tidak ada. Mereka ia adalah di luar kawasan. Kami fikir sudah tentu teksi boleh digunakan. Pagi-pagi kami hantar anak-anak ke sekolah sebelum pergi kerja. Kononnya sebelah tengahari, teksi akan ambil mereka pulang ke rumah. Itulah fikiran kami. Nampak logik sekali. Tambang teksi dari sekolah ke rumah cuma RM8. Jika sebulan baru dalam sekitar RM200. Kos ini ialah untuk sebuah teksi dan agak berbaloi kerana kami ada 3 orang anak yang akan menggunakan teksi tersebut. Jika ada bas sekolah sekalipun, harganya tidaklah jauh lebih murah daripada harga itu.

Saya pergi mencari teksi. Jumpa persatuan pemandu teksi. Mereka tidak mahu sebab ahli persatuan tidak mahu terikat dengan laluan dan waktu. Saya pergi beberapa orang pemandu teksi samada yang berdekatan dengan sekolah atau rumah. Mereka tidak mahu kerana mahukan kebebasan memandu teksi di mana-mana. Tidak mahu terikat walaupun ada pendapatan tetap bulanan. Bayaran boleh dibuat mengikut harian, mingguan atau bulanan. Mereka tak mahu. Saya ke stesen teksi bertanya, mereka juga tidak mahu walaupun mereka hanya duduk-duduk di stesen tanpa penumpang. Mereka lebih rela duduk, hisap rokok, bersembang atau main dam aji. Tidak ada penumpang tidak apa, minyak tak habis. Sewa teksi bagaimana?. Ah dalam sebulan tentu boleh bayar sewa teksi, terutamanya awal bulan. Lepas itu kami boleh duduk sini. Jika ambil budak sekolah ini, kami tidak bebas lagi, cukup masa kena bergerak. Kami mahukan kebebasan. Wang perlu tetapi bukan segala-galanya.

Wang lebih buat apa, kami nak bayar sewa teksi sahaja untuk kami perlukan kebebasan. Wah..... dan akhirnya terkuburlah angan-angan kami supaya anak-anak pulang dengan teksi. Terpaksalah cari alternatif lain. barangkali ada hikmah di sebaliknya.

2 comments:

Anonymous said...

PINDAH SAJA BEBUDAK TU. SIAPA YANG BAYAR - AWAK JUGAK KAN !! APA NAK DENGAN SANGAT CAKAP BEBUDAK TUH

Anonymous said...

sedapnye bahasa