Labels

Thursday, July 26, 2007

MENGALAH JUA




SEMENJAK mula mengenali PDA, saya menggunakan Palm. Lepas itu naiktaraf kepada Palm, kemudian tukar juga kepada Palm. Dalam masa pertukaran tersebut ada juga seketika menggunakan PPC dan lepas itu Symbian. Namun PPC agak perlahan dan Symbian terlalu perlahan dan tidak banyak aplikasi.

Namun masa terus berjalan, teknologi bertukar dan keperluan juga berubah. Apabila 3G diperkenalkan di Malaysia, Palm hanya menyokong setakat EDGE dan GPRS sahaja. Sementara sokongan terhadap Microsoft semakin bertambah banyak dari pembuat hardware. Pelbagai jenama dan rupa bentuk boleh dipilih. Sementara itu Sony, satu-satunya penyokong Palm telah menghentikan pembuatan PDAnya dan telah menyertai Ericsson dalam dunia smartphone. Akhirnya Palm sendiri telah mengalah. Barangkali Treo 680 adalah yang terakhir menggunakan PalmOS. Timbul Treo750 telah menggunakan WM5. Model baru, barangkali Treo850 pula akan menggunakan WM6.

Ibarat kata, jika Proton telah tidak mengeluarkan model baru lagi sebaliknya mngilangkan model VW dan produa mengilangkan Toyota, mengapa harus kita beli model lama mereka sekiranya saya berhasrat untuk membeli kereta baru? Begitulah yang terjadi. Kini saya gunakan Palm dengan enjin WM5. Maknanya sudah memasuki dark side kata orang Palm. If you cannot beat them, joint them. Sekarang saya dah joint the dark side dan (setakat ini) gumbira dengannya.

No comments: