Labels

Wednesday, July 18, 2007

BURUNG NURI TERBANG TINGGI

ALFATIHAH ...

Ucapan takziah kepada seluruh ahli keluarga TUDM yang terbunuh dalam tragedi helikopter Nuri terhempas.

Saya teringatkan lagu burung nuri sebenarnya. Nyanyian siapa ya?. "Burung nuri terbang tinggi, hati rindu tak terperi..."

Mengenangkan betapa sukarnya usaha mencari dan menyelamat mangsa tersebut, kita harus sedar realiti sebenar kekuatan dan kelemahan serta kelebihan dan kekurangan negara kita. Jika mengikut fiksyen, tidak ada apa yang payah. Misalnya diceritakan bagaimana dalam setiap telefon bimbit Nokia telah tersedia cip yang dapat mengesan di mana telefon itu berada. Samada ada liputan atau tidak, tidak ada yang mustahil baginya. Namun barangkali ia hanyalah sekadar fiksyen dan hakikatnya jauh berbeda.

Peristiwa ini juga menunjukkan bahawa lautan kita, ruang udara kita dan hutan belantara kita tidak terkawal rupanya. Pokok-pokok yang tinggal di alam hutan-hutan kita tidak bekerja untuk kita untuk memberikan isyarat yang diperlukan. Apatah lagi dengan ikan-ikan di laut dan burung di angkasa. Dulu, orang tua saya bercerita bahawa setiap inci hutan kita sentiasa diawasi, disenggara dan dipantau. Bayang komunispun dapat dihidu. Pokok-pokok akan memberitahu. Ya lah, itu di zaman darurat dan di zaman komunis masih menjadi musuh nombor satu negara. Kini dadah sudah mengambil alih tempat komunis, barangkali. Orang aslipun barangkali tidak lagi menghuni hutan belantara sebegini. Ia juga adalah merupakan fiksyen kini. Jika tidak, sudah tentu pembalakan haram dan pencerobohan hutan tidak dapat dibendung.

Burung nuri terbang tinggi .... helikopter nuri terbang rendah ...

3 comments:

Rosbira said...

Gambar-gambar / video mengenai operasi nuri terhempas ada kat http://rosbira.blogspot.com

dinoor said...

bolehkah ia dielakkan?

wallahuaklam!

saya melihat ia dari sudut ekonomi, di mana...

pls continue reading at my blog

mydinz @ dinoor

Anonymous said...

sinikal tapi penuh makna..

--MD (lama tak singgah jenguk posting MBA :-)