Labels

Sunday, July 22, 2007

CATATAN KAWAN BARU

INI adalah catatan mengenai dua orang kawan baru kepada sahabat saya. Seorang bernama encik gout dan seorang lagi bernama encik hypentension. Kawan ini memberikan tips bagaimana amalan yang baik supaya persahabatan dengan kawan baru ini terputus di tengah jalan:-

Encik Gout ini suka sangat makanan berprotein. Jika anda juga sukakan makan sedemikian, makan encik gout akan suka berkawan dengan anda. Contoh makanan yang digemarinya ialah semua jenis makanan laut (kecuali ikan) seperti sotong, ketam, udang dan yang sejenis dengannya. Daging merah juga cukup digemarinya, seperti daging lembu, kambing dan sebagainya. Bagi sayur-sayuran pula, sahabat ini sukakan sayur kekacang. Semua jenis kacang dia suka, termasuklah dari keluarga petai. Selain daripada itu, dia juga sukakan sardin dan bilis.

Ada seorang sahabat ini sangat marah terhadap dua orang sahabat baru ini. Dia cuba boikot dengan tidak menghidangkan sebarang nasi kepada tetamu ini. Dia tidak makan nasi langsung. Cuma makan roti dan sedikit lauk sahaja. Setelah tiga bulan, dua sahabat ini tidak datang lagi. Syukurlah dia. Namun selepas itu ada pula sahabat lain yang datang bertandang, ia itu kesorakan pankreas (hatilah tu) akibat meninggalkan langsung karbohodrat daripada nasi. Tuan doktor nasihatkan dia makanlah nasi dua minggu sekali. Pada hari-hari biasa, makanlah roti kurang lemak dan kurang manis. Hasilnya ketiga-tiga sahabat ini tidak suka akan dia dan sedang mencari orang lain pula untuk bersahabat.

Anda bila?.

No comments: