Labels

Monday, October 16, 2006

UNDANG-UNDANG TETAP UNDANG-UNDANG

DALAM perjalanan ke tempat kerja pagi tadi, rasanya enam buah kenderaan terlibat dalam kemalangan. Akibatnya jalan raya sesak beberapa kilometer dan beratus-ratus(jika tak beribu) yang tiba lambat ke pejabat. Mengapa kemalangan tersebut berlaku? Sebabnya mudah: pengguna jalan raya tidak mematuhi undang-undang jalan raya.

Undang-undang menyebut, jika kenderaan dipandu 70kmj, pemandu hendaklah menjarakkan 7 kenderaan daripada kenderaan di hadapan. Kalau-kalau kenderaan di hadapan brek secara mengejut, ada masa untuk kenderaan di belakangnya berhenti dengan selamat sebelum melanggar kenderaan di hadapannya. Namun pemandu manakah di Malaya ini yang sanggup mematuhi undang-undang sedemikian?. Saya rasa tidak ada, kecuali pelajar memandu yang belum tahu lagi nak masukkan gear. Namun undang-undang tetap undang-undang.

Begitu jugalah dengan urus tadbir. Kerajaan kata buat bayaran kepada kontraktor dengan cepat. Ini tidak bermakna untuk melanggar peraturan atau potong Q. Urus tadbir tetap perlu dipatuhi, jika tidak tidak siapa yang dapat menolong anda jika terkena.

No comments: