Labels

Wednesday, October 18, 2006

"TIADA APA YANG PERLU DIRAGUKAN LAGI" TAMBAH MERAGUKAN

SAYA menerima komen bagi entri yang terdahulu yang berbunyi begini "Tiada apa yang perlu diragukan lagi".

SYUKUR Alhamdulillah ia tida lagi meragukan. Kelmarin dulu ia halal, kelmarin ia haram, hari ini tidak meragukan lagi, ia halal semula. Malahan dengan gahnya ia menegaskan bahawa ia memang suci-bersih semenjak dulu-dulu lagi dan sentiasa menjaga kesucian dan kebersihannya. Markahpun dapat A+. Jaminan "tiada apa yang perlu diragukan lagi" diberikan oleh seorang 'ustaz' yang khabarnya menjadi pengguna setianya. Malahan menambah lagi bahawa momokan terdahulu adalah dibuat oleh syarikat pesaing yang iri hati dengan kejayaannya.

Pernyataan sebegitu tambah meragukan saya. Jika ustaz yang terkenal kat kampung saya kata ini halal, ini haram, ia hanya berdasar kepada ilmunya dari Quran dan Hadis yang dia berlajar sahaja. Hukum itu kekal, iaitu yang halal itu jelas yang haram itu jelas, yang syubhah itu mesti ditinggalkan. Selain daripada itu hendaklah diserahkan kepada pakarnya. Jika nak mengatakan bahawa hi-fi itu halal atau haram mestilah setelah diperiksa oleh pakarnya dan pernyataan dikeluarkan oleh majlis atau lembaganya. Masakan orang persaorangan, seperti tok guru kat kampung saya yang ditaja oleh taukehnya boleh beri terus hukumnya. Apatah lagi jika menuduh pesaing yang buat hal pulak. Ia memang meragukan saya.

Saya tak mahu dengar hi-fi lagi. Cukup dengan siaran mono saja.

1 comment:

Anonymous said...

Saya memang tak makan roti high 5 dari dulu lagi sebab tak minat makan roti.

Baguslah kesedaran halal telah luas hingga anak yang kecil pun concern. Tapi yang kelakarnya selipar dalam toilet pun dicarinya logo halal - :-)