Labels

Thursday, May 27, 2004

DARIHAL KABEL

kabel
KABEL pada asalnya bertujuan untuk menghubungkan lebih dari satu objek.
Namun pada hari ini, kabel sudah menjadi semacam peribahasa yang memang dikatahui umum. Misalnya "ada kabel", "kabel besar" dan seumpamanya yang membawa maksud ada hubungan atau connection.

Dalam kerjaya, dalam politik, dalam perniagaan biasanya kabel sudah menjadi suatu yang lumrah. Tanpa kabel banyak benda yang akan menjadi susah. Lagi besar kabel pula lagi laju dan lancarlah perjalanannya.

Namun mba sudah menemui banyak kes di mana kabel juga kadangkala lebih melambatkan proses. Seorang kenalan mba sangat kamceng dengan bosnya (kira-kira dia bergantung kepada kabellah tu, atau mungkin juga kabel tersebut yang bergantung kepadanya). Bila tiba time naik pangkat, bos tadi tak mahu lepaskannya keluar. Jadi jalan yang ada ialah dengan wujudkan jawatan KUP (khas untuk penyandang). Jadinya beliau tidak boleh naik pangkat sehingga KUP tersebut diluluskan.

kabel ini terlalu banyak, entah kemana penyudahnya. Entahkan kuat entahkan kusut

Dalam sesetengah kes pula, yang attached dengan kabel ini tak dapat naik selagi kabelnya tidak naik. Kekadangtu memang lama kena tunggu tu. Ada juga kalanya di mana (jarang-jarang atau kadang-kadang) orang yang tak bagus akan naik, sebabnya?. Bos nak minta dia keluar dari organisasi. Entah ya entahkan tidak, tetapi itulah beberapa cerita dongeng yang boleh didengari di warung ...


1 comment:

Anonymous said...

atau bila orang yg di atas pencen/dipindahkan, orang bawah terpaksa dibuang sekali. kabel punya pasal.