Labels

Wednesday, April 28, 2004

PETUA MENULIS BLOG

DIKUTIP petua mengenai penulisan weblog yang baik untuk dikongsi. Ia tidak semestinya yang diamalkan oleh penulis ;-)

1.Tulis bersebab
Kita mesti tahu mengapa kita menulis, apapun cerita/tema yang ditulis, mesti ada sebabnya. Selain dari ikhlas, jangan sekali-kali memfitnah dan menulis sesuatu yang kita tahu ia adalah tidak benar.

2.Kekerapan menulis
Menulis dalam weblog tidak perlu panjang-panjang, tetapi perlu konsisten. Jika mampu menulis setiap hari, teruskanlah. Jika selang sehari atau dua tiga hari sekali atau mungkin seminggu sekali, silakanlah asalkan konsisten dan tidak membiarkan pembaca tertunggu-tunggu buah yang tidak gugur.

3.Tulis Dengan Kemas
Elakkan dari tulisan dan ejaan yang merapu, yang hanya difahami oleh golongan tertentu sahaja. Jangan keterlaluan dalam rekabentuk. Rekabentuk berserabut, terlalu banyak grafik akan membebankan pembaca.

4.Cari Kawan
Baca tulisan orang lain, puji jika bagus dan ikhlas. Jangan harapkan sangat orang lain membaca tulisan kita jika kita tidak ingin membaca tulisan orang lain. Bertukar pendapat dengan penulis2 tersebut lebih berfaedah dari meminta penulis popular menyebut nama anda dalam tulisan mereka.

5.Cari Lawan Yang Baik
Pembaca sukakan kontraversi dan belajar dari perdebatan. Tidak bersetuju adalah memberangsangkan dengan hujah. Membaca hujah demi hujah mendewasakan minda kita. Jangan mencabar sebarangan dalam tulisan anda, ia mencari musuh. Lebih baik kenali siapa lawan anda dan bukannya musuh.

6.Rungkaikan Cerita
Tulislah untuk bercerita. Ceritalah apa yang boleh diceritakan, bukan rahsia yang tersimpul yang tidak perlu diketahui umum. Berterus terang dan bukan berteka-teki

7.Berceritalah
Jika anda pasti fakta dan telah membuat kerjarumah, anda mempunyai hak terhadap pendapat anda. Ceritakanlah. Jika ada tidak pasti betul atau salah, tanyalah diri anda mengapa anda menulis. Jika anda mahu jawapan dari pembaca, tanyalah. Begitulah seterusnya.

8.Relaks
Jangan risaukan sangat pasal ketepatan. Kesilapan ejaan sekali-sekala di sana-sini mungkin ada yang akan menegur, terimalah teguran. Jangan jadikan menulis weblog sebagai bebanan. Jangan curi masa kerja semata-mata untuk menulis (dan membaca juga). Jangan risau sangat tentang pembaca anda yang tidak ramai. Santai dengan jumlah pembaca yang anda ada dan jangan fikirkan sangat mengapa orang lain tidak baca tulisan anda. Suatu hari mereka akan datang ….

9. sambung ....

10. sambung lagi ....



penat sudah menanam padi
nenas juga dimakan orang
penat sudah menulis di sini
blog dia juga dibaca orang

No comments: