Labels

Tuesday, April 27, 2004

KERAJAAN BAGUS II - GAJI

PADA kebiasaannya kakitangan kerajaan akan menerima gaji bulanan kira-kira seminggu sebelum berakhirnya bulan semasa. Jika ada peristiwa seperti perayaan keagamaan dan sebagainya, gaji akan dibayar lebih awal lagi. Misalnya pada bulan ini, gaji telah dibayar seawal 22 haribulan lagi. Saya percaya pada hari inipun sahabat dari sektor swasta masih lagi belum menerima gaji mereka sedangkan sahabat dari kakitangan kerajaan telah habispun gaji mereka. Sahabat saya dari sektor swasta memberitahu, jikalah dalam sebulan itu ada 35 hari, maka gaji dia hanya akan dibayar paling cepat pada 35 haribulan. Saya bertanya pula pada seorang MD pemilik sebuah syarikat. Katanya gaji stafnya biasanya akan dibayar pada minggu pertama bulan berikutnya, iaitu sebelum 7 haribulan pada bulan berikutnya. Sebabnya dah kerja, baru boleh bayar gaji.

Walau bagaimanapun dulu-dulu kita dengar bahawa staf kerajaan yang baru masuk bekerja, tidak akan dapat bayaran gaji untuk tiga bulan pertama. Gaji mereka akan dibayar lambat, iaitu setelah masuk bulan keempat barulah dapat cek secara sekali gus untuk tiga bulan tersebut. Begitu juga jika staf tersebut berpindah dari satu jabatan je jabatan yang lain yang melibatkan perpindahan pusat gaji atau PTJ. Khabarnya sekarang tidak lagi.

Walau apapun ini bukanlah silap sistem, tetapi silap manusia jua. Contohnya mba tak dapat gaji bulan ini dan katanya tak akan dapat juga gaji bulan depan .... {sedih...}. Pejabat baru kata tunggu LPC (last pay certificate) dari pejabat lama. Pejabat lama kata dah hantar. Pejabat baru kata lum terima. Apabila penyiasatan persendirian dilakukan, ternyata LPC tersebut tersadai tanpa diambil sebarang tindakan. Maka sahlah gaji tidak dapat diterima sebab tindakan tidak dibuat. [geram]


anak badak makan ciku
anak orang minum laici
budak-budak tunggu cikgu
aku sorang tunggu gaji






No comments: