Labels

Monday, January 12, 2004

YU LUK DE SEM

PADA tahun 1989 mba menghadiri kursus kejuruteraan sistem selama enam bulan di Okinawa, Jepun. Terdapat 13 peserta kursus dari pelbagai negara dalam kelas tersebut dan kami dikendalikan oleh seorang koordinator. Sepuluh tahun kemudian, iaitu pada tahun 1999 sekali lagi mba menghadiri kursus di tempat yang sama, kali ini kursus pengurusan DP.

Selepas 10 tahun berpisah, mba berjumpa lagi dengan koordinator tersebut, Oshiro-san. Beliau amat terperanjat bila bertemu saya dan perkataan pertama yang keluar dari mulutnya ialah You look the same (yu luk de sem). Pada Disember lepas, saya ke Bangkok kerana menghadiri seminar dan membuat temujanji dengan rakan sekursus pada tahun 1999 tersebut. Dan... perkataan pertama yang keluar juga adalah Yu luk de sem !. Padahal pada masa ini mba dah terima pingat PJK rasanya. (PJK = Perut Jalan Dulu atau Perut Jauh Ke depan ... jangan marah..). Kemudian kami poskan gambar kami berdua dalam laman web groups kursus dan sekali lagi menerima kata-kata yu luk de sem. Eh...eh, PJK dah dapat, rambut dah bertukar warna, masih yu luk de sem?. Agaknya tak ada ungkapan lain yang lebih sesuai kot?. Pagi ini mba ke JP* sesudah tidak pernah menjenguk pejabat ini sejak sekian tahun setelah ia berpindah ke Putrajaya. Biasalah ke JP* ini atas urusan pertukaran (hint: anak buah, bukan diri sendiri) dan sekali lagi ....(ungkapan dalam bahasa kita). seronoknya!.

Baguslah jika yu luk de sem jika kita tidak bertambah buruk. Apapun yang hendak mba perkatakan di sini ialah bukan mengenai bentuk fizikal, tetapi mengenai perangai. 20 tahun yang lalu mba kenal seseorang berjawatan eksekutif yang boleh dikategorikan sebagai sombong (semua orang kata begitu). Kini dah jadi CEO tetapi masih membawa perangai yu luk de sem juga ....

Semoga kita semua bertambah baik dari hari ke hari.


No comments: