Labels

Wednesday, January 07, 2004

RABUN E-MEL

DALAM membicarakan tentang EG, kita tidak dapat lari daripada membicarakan tentang Internet dan e-mel. Sekiranya pegawai tak tahu baca e-mel, bagaimana EG boleh berjaya?. Tak tahu membaca? Rasanya mustahil sebab mana ada lagi rakyat yang buta huruf di negara kita. Yang dimaksudkan di sini ialah tidak tahu menggunakan atau tidak cekap atau tidak beretika menggunakan e-mel. Saya yakin ramai lagi pegawai kerajaan yang tidak tahu menggunakan e-mel. Keyakinan ini berdasarkan kepada pemerhatian dan pengalaman saya mengendali beberapa mailing-list.

Ada pegawai yang membaca dan menjawab mel melalui hardcopy @ kertas. Bagaimana?. Setiausaha mereka akan mencetak mel tersebut, meletakkan dalam tray masuk, mereka membaca dan menderaf jawapannya (jika perlu) dan setiausaha tersebut menaip jawapan/membalas mel tersebut. Kategori ini rasanya adalah cekap sebab mel-mel penting tidak terlepas walaupun mereka mungkin sibuk atau tiada di pejabat. Setiausaha mereka boleh membantu .

Ada pegawai yang boleh menggunakan emel terus dari PC. Dia cuma tahu baca dan reply sahaja. Lain-lain fungsi, khususnya cc tidak lagi dihairaukan. Yang lebih malang ialah apabilabeliau mendapat mel dari mailing-list. Oleh kerana reply sahaja yang diketahui, maka jawapan yang diberikan hanya untuk seorang sahaja akan dihantar ke seluruh dunia!. Ini akan menambahkan mel yang tidak berkaitan atau spam. Pengguna jenis ini tidak tahu mahu membaca hingga ke penghujung mel. Tidak mahu unsubscribe sendiri, tidak menghubungi administrator atau post master, tetapi sebaliknya menghebahkannya ke saentero dunia yang dia setuju, tak setuju atau mahu unsubscribe.


Etika-etika lain penggunaan e-mel ialah yang selalunya tidak dihairaukan langsung misalnya ialah penggunakan smiley, menjawab dalam masa tertentu dan menggunakan huruf BESAR semuanya. Pihak MAMPU ada mengeluarkan satu garis panduan untuk pegawai kerajaan berurusan melalui Internet yang boleh dilihat di sini. Panduan ini dalam format PDF.

Berdasarkan kepada point di atas, saya yakin era EG masih jauh lagi ...






No comments: