Labels

Saturday, January 24, 2004

SABTU GANTIAN & AIDILADHA

HARI ini ialah Sabtu minggu keempat dalam bulan Januari. Ia sepatutnya ialah hari bekerja bagi kerajaan. Namun kerajaan telah memberi cuti kerana dua hari sebelumnya ialah cuti Hari Raya Cina. Cuti Sabtu ini perlu diganti dengan hari Sabtu minggu kedua dalam bulan Februari nanti. Sebelum ini cuti Sabtu gantian pernah diberi sempena dengan hari Raya Puasa.

Pada hari Ahad 1 Januari ialah Hari Raya Haji. Hari Sabtunya ialah Sabtu minggu kelima dalam bulan Januari dan merupakan hari bekerja. Saya rasa masih belum terlambat lagi bagi kerajaan untuk memberi cuti gantian pada hari Sabtu tersebut.

Islam ialah ugama rasmi Malaysia dan dalam Islam ada dua perayaan, iaitu Hari Raya Haji (aidiladha) dan Hari Raya Puasa (Aidilfitri). Dalam Islam juga, Aidiladha adalah lebih besar berbanding dengan Aidilfitri di mana semasa aidilfitri takbirnya hanya sehari sahaja sedangkan Aidiladha adalah tiga hari.

Mengapakah agaknya kerajaan tidak bercadang untuk menjadikan Sabtu sebelum Aidiladha sebagai cuti gantian?. Berbanding dengan Sabtu Raya Cina & Raya Puasa?. Mungkin kerajaan tidak mahu menggalakkan rakyatnya pulang ke kampung, supaya kemalangan dapat dikurangkan. Namun harus diingat bahawa Ahad, Isnin dan Selasa adalah merupakan hari cuti bagi Wilayah Persekutuan sempena dengan (Ahad, Raya Haji & Hari Wilayah Persekutuan). Jadi sudah tentu rakyat jelata akan pulang atau keluar juga dari Kuala Lumpur. Bagi yang keluar kerana ingin mengejar raya, sudah tentu terpaksa bergopoh-gapah dan kebarangkalian meningkatnya kemalangan akan bertambah. Jika Sabtu tersebut diberikan cuti, maka adalah gap sehari di antara masa bertolak dengan Hari Raya, ikut teorinya sudah tentulah lebih selamat sedikit di jalan raya.

Harap-harap Sabtu tersebut juga dijadikan cuti gantian……


No comments: