Labels

Sunday, August 07, 2011

TIP ORANG KAYA

[Barangkali posting dan tip ini telah pernah diceritakan di sini. Entah bagaimana tiba-tiba teringat untuk menulis mengenainya]

SEMASA zaman bujang, saya pernah menjadi 'jaga' di rumah orang kaya, seorang jutawan. Pada siang hari saya bekerja di pejabat dan menjaga rumah kediaman beliau pada malam hari. Tugasnya tidak susah, cuma tinggal dan tidur sahaja di rumahnya. Semua kemudahan dalam rumah boleh digunakan. Cuma tanggungjawabnya adalah besar. Tugasnya sekitar dua bulan sahaja, iaiatu semasa seluruh isi rumah pergi menunaikan haji di Mekah.

Dalam masa bertugas tersebut, banyak pelajaran yang boleh saya kutip mengenai kehidupan orang kaya @ jutawan. Isteri beliau yang bergelar Datin itu sememangnya saya kenal baik. Itulah yang menyebabkan saya dipilih untuk menjaga rumah beliau.

Tip yang boleh kongsikan mengenai kehidupan jutawan ini ialah:-

1. Shoping barang keperluan rumah sekali sahaja setahun. Barangkali semasa jualan murah. Semua barangan rumah seperti beras, sabun, syampoo, kicap, cuka, belacan, minyak masak, minya rambut, ubat gigi dan sebagainya. Stok untuk setahun disimpan dalam rumah. Hinggakan mancis dan lilin untuk kecemasan semasa black-out pun disimpan stok untuk setahun.

2. Shoping mingguan atau bulanan hanya untuk bahan basah seperti ikan, daging dan ayam sahaja.

3. Tidak akan keluar shopping atau window shopping pada hujung minggu. Ini buang masa, buang duit dan mendedah keluarga kepada risiko keselamatan.

4. Masa terluang, khususnya di hujung mingggu dihabiskan bersama anak-anak dan ahli keluarga untuk duduk bersama. Makan2, berenang, riadah dan seumpamanya.

5. Semua program, seperti kehadiran waris-waris ke rumah perlu dibuat temujanji. Tanpa temujanji, datang kosong sahajalah. Iaitu dapat minum air kosong sahaja.


Saya cuba juga nak ikut satu-dua perkara, namun belum terdaya ...

No comments: