Labels

Monday, August 22, 2011

CATATAN ORANG BOSAN

HARI ini saya cuti. Saja mahu cuti. Penat kerja. Rutin pagi ini ialah hantar anak ke sekolah. Kemudian terus ke pejabat. Eh-eh cutipun ke pejabat?. Ya.... bukan untuk bekerja, tetapi untuk mengambil dokumen untuk lakukan kerja di rumah. Alamak.... kerja jugalah masa cuti.
Pergi ke Hospital Putrajaya sebentar untuk ambil ubat. Tidak sampai 10 minit, sudah selesai. Bosannya cepat sangat... Rupa-rupanya manusia memang hendak apa yang dia hendak. Tidak semua orang ingin cepat. Tidak semua ingin kaya. Namun semua perlu bahagia.

Jalan raya dari Putrajaya pulang ke rumah sangat lapang. Namun arah ke Putrajaya, masyaallah, tidak bergerak. Alangkah bahagianya jika dapat berkayuh masa ni kan? Dapat memanglah dapat, tapi berkayuh di bulan puasa ni alamak cari nahas sahajalah...

Alangkah bahagiannya jika kita dapat buat apa yang kita hendak buat. Dalam erti kata lain, kita dapat menyara kehidupan keluarga dengan suatu kemahiran yang kita ada dan kita boleh lakukannya. Tentu bahagia. Ini tidak, kita perlu buat perkara lain yang bukan dalam bidang kemahiran dan minat kita.

Bosan.



No comments: