Labels

Sunday, November 23, 2008

TIGA KAYUHAN BERTURUT-TURUT





BAGI meraikan Pak Shahrudin dari Shah Alam, saya menyertai Kayuhan Anggerik pada malam Sabtu (22 Nov). Tiba ke rumah jam 1 pagi dan pada jam 7.30am berikutnya sudah berada di Taman Warisan Pertanian untuk kayuhan menawan puncak Precint Diplomatik bersama Kol. Azudin. Jam 7.30am hari ini (Ahad 24 Nov) pula menyertai Dr. Taufik dalam kayuhan recce Tepian Sungai Langat.

Ketiga-tiga kayuhan ini adalah berbeza sama sekali.
1. Kayuhan Anggerik cuma mengambil shortcut sejauh 7km. Ia adalah kayuhan untuk semua. Kecil besar, tua muda tanpa mengira jantina. Kayuhan sosial dengan diiringi oleh marsyal dan polis trafik.


2. Kayuhan Precint Diplomatik melalui lorong-lorong kuda di puncak bukit. Ini adalah kayuhan jantan. Dengan jarak lebih kurang 17km sahaja, kayuhan ini telah memberikan "taubat nasuha" kepada sekurang-kurangnya seorang daripada peserta. Yang seronoknya, kayuhan ini tidak mempunyai jalan pulang secara shortcut ataupun separuh jalan. Walaupun nampak puncak bukit begitu curam, kayuhan tetap perlu dilakukan. Jika tidak larat, tolak sahaja basikal. Begitu juga bila curam dan cerun terlalu tajam, ia perlu dituruni juga dengan bermain brek atau menapak. Kerahan tenaga teruji dalam kayuhan ini.


3. Kayuhan Tepian Sungai Langat adalah yang paling baik.Ia buat pertama kalinya benar-benar mencabar keupayaan Proton T-Bolt. Semua pemilik T-Bolt tersenyum puas. Di kayuhan ini road bike pasti kecundang awal lagi.

Wah seronoknya berbasikal!.

2 comments:

drtamil said...

Siapa yang taubat nasuha tu?

mba2u said...

bos azhar