Labels

Thursday, November 08, 2007

PINDAH RUMAH - 1001 PERKARA

JIKA semua perkara selesai, saya akan berpindah ke rumah baharu pada awal bulan hadapan. Dalam blok rumah saya, hanya kami sekeluarga sahaja yang masih belum berpindah. Jiran-jiran yang lain berpindah sebelum hari raya lagi, sedangkan saya hanya mendapat kunci dua minggu selepas hari raya. Ya baru dua minggu mendapat kunci dan rumah saya masih lagi belum dppasang jeriji. Masih belum berlampu & kipas. Masih belum mempunyai kabinet dapur. Mudah-mudahan semuanya boleh disiapkan dengan cepat dan kami boleh menyambut hari raya haji di rumah baru.

Mengapa kami lambat mendapat kunci rumah?. Semua penghuni lain mendapat pinjaman bank dan kami pinjaman kerajaan. Orang kata bank cepat bayar dan kerajaan lambat bayar. Walau bagaimanapun Ketua Setiuasaha Negara (KSN) sudah lama memberi arahan supaya semua jenis bayaran hendaklah diselesaikan dalam tempoh maksima 14 hari daripada tarikh invois diterima. Bahagian Pinjaman Perumahan tidak terkecuali. Namun pemaju kata mereka terima bayaran lebih dua bulan lewat dan akibatnya saya dikenakan interest. Saya berkeras tidak mahu bayar interest ini kerana ia bukan salah saya dan tidak adil jika saya dikenakan interest. Lagi pula interest @ bunga itu kan haram? Apa yang patut saya buat?. Perlukah saya tulis e-mel kepada KSN memaklumkan mengenai perkara kelewatan pembayaran oleh agensi kerajaan yang mengakibatkan kakitangan kerajaan menjadi mangsa bayaran bunga ini?.

Saya telah menulis surat merayu supaya interest ini tidak dikenakan. Pemaju buat dono sahaja. Saya sudah berjumpa (kebetulan) dengan bekas penasihat undang-undang bahagian pinjaman perumahan dan dia kata, pemaju tidak sepatutnya mengenakan interest kerana persefahaman sudah diadakan di antara Treasury dengan REIDA (Persatuan Pemaju Perumahan Malaysia). Saya ke pejabat pemaju untuk meminta kunci setelah semua bayaran dilangsaikan oleh Treasury. Mereka minta duit interest. Saya tak mahu bayar. Mereka tidak mahu beri kunci. Akhirnya oleh kerana saya hendak juga kunci, maka saya sanggup bayar interest tetapi saya kata "ini bukan bayaran interest, tetapi bayaran untuk dapatkan kunci sahaja dan perkara ini tidak selesai di sini. Saya tetap akan tetap membuat tuntutan. Saya akan bawa kes ini ke mana sahaja. Jika saya gagal di dunia ini, saya tidak redha duit saya ini dan saya tetap akan tuntut di akhirat kelak". Pegawai pemaju tersebut yang berbangsa Melayu dan berugama Islam agak terkejut dan berkata "Encik seorang sahaja macam ini, orang lain semua bayar interest. OK lah saya beri diskaun 50%". Saya jawab "saya bukan tidak ada duit sangat untuk minta diskaun, 200% pun saya sanggup bayar, tetapi saya tidak boleh terima bayaran interest ini walaupun 1%. Ini prinsip saya".

Dipendekkan cerita, kami dapatlah kunci tersebut dan mereka menolak bayaran yang perlu dibayar. Walau bagaimanapun kes ini belum ditutup lagi. Itulah ceritanya yang menyebabkan orang lain beraya puasa di rumah baru dan kami hanya boleh target raya haji di rumah baru.

* Banyak lagi entri pindah rumah baru ini saya akan tulis di lain kali. Sesiapa yang mempunyai tips pindah rumah baru, bolehlah berkongsi...

1 comment:

Anonymous said...

Saya menghadapi masalah yg sama. Masih tak boleh ambil kunci kerana perlu melangsaikan interest sebanyak RM 4,242.77. Kami buntu sekarang kerana amount interest tersebut yg dirasakan tidak adil dan di luar kemampuan kami. Sekarang masih cuba membuat rayuan pengecualian. Tapi nampaknya cuma dapat 20% diskaun. Tak tahulah bila boleh masuk rumah..