Labels

Saturday, September 02, 2006

RATING SITI-DATO' K DIPERTIKAI

RTM mempertikaikan rating yang mengatakan TV3 meraih 6.3 juta penonton (Persandingan Siti-Dato' K) sementara TV1 bersama Astro memperolehi 4.3 juta penonton (rancangan Mawi - Ina). Tapi ukuran apa yang digunakan?.

MBA tak mempertikaikannya, tapi dari blog MBA2U menunjukkan bahawa Mawi-Ina memperolehi 15 juta penonton sementara Siti-Dato' K meraih 5 juta penonton. Seramai 10 juta lagi penonton menonton rangcangan lain. Ini adalah dengan adaian Malaysia mempunyai 30 juta penonton yang mengundi.



RTM pertikai rating AGB Nielsen

KUALA LUMPUR: RTM mempertikaikan rating yang dikeluarkan sebuah badan bebas yang menyediakan perkhidmatan pengumpulan jumlah penonton bagi program televisyen, AGB Nielsen Media Research berhubung jumlah penonton yang menyaksikan majlis persandingan Datin Siti Nurhaliza Tarudin dan Datuk Khalid Mohamad Jiwa yang disiarkan secara langsung oleh TV3 pada 28 Ogos lalu.


Timbalan Ketua Pengarah Penyiaran, Adilah Shaik Omar dalam satu kenyataan menyifatkan rating yang dikeluarkan agensi itu mengelirukan.

“Kami keliru terhadap rating yang dikeluarkan AGB Nielsen yang menunjukkan jumlah penonton program siaran TV3 lebih ramai daripada rancangan Mawi...Ina.

“Berdasarkan tinjauan yang kami buat malam itu di pelbagai tempat mendapati kebanyakan kedai makan menonton siaran RTM1 atau Astro Ria. Sebagai contoh di Kampung Baru, daripada 30 kedai makan yang dipantau, 28 daripadanya menyaksikan siaran RTM1 dan hanya dua yang mengikuti siaran TV3,” kata Adilah.

Semalam semua akhbar tempatan melaporkan majlis persandingan Siti Nurhaliza dan Khalid yang disiarkan secara langsung oleh TV3 berjaya menarik 6.3 juta penonton berbanding hanya 4.3 juta penonton rancangan Mawi...Ina yang disiarkan di RTM1 dan Astro Ria pada masa sama dengan majlis bersejarah itu.

Sementara itu, Pengarah Urusan AGB Nielsen, Danyal Abdul Malik ketika dihubungi mempertahankan rating yang dikeluarkan pihaknya itu.

“Kaedah yang kami gunakan untuk mengumpul jumlah penonton sudah diguna pakai sejak dulu lagi. Jika benar RTM tidak puas hati dengan jumlah rating terbabit, kami bersedia untuk diaudit,” kata Danyal.

3 comments:

Anonymous said...

salam mba, hampeh kata sri diah ni..tak habis2 cerita siti dato'k.meluat betul lah.

mba2u said...

kungs;

saya hidangkan kisah mengembara mengelilingi dunia untuk anda semoga anda tidak berasa hampeh dan meluat ;-)

Anonymous said...

Ly kn.... tgk 2 tv... satu ch 4 (Astro) satu lg ch tv3... lenguh leher nie... dok pandang kiri n kanan... kakkakaka