Labels

Sunday, February 05, 2006

KLIK SAMBIL BELAJAR @ AFM

HARI ini sambil klik-klik, terjumpa dengan laman Arthritis Foundation of Malaysia (AFM) di http://www.afm.org.my/current_feature.php?id=44

Apa NGO ini kata mengenai perubatan alternatif @ tradisional untuk mengubati gout?. Ianya munasabah sekali:-

Rawatan Alternatif-Pandangan Dari Segi Perubatan

“Anda mengidap artritis? Saya kenal seorang tabib Cina yang bagus dan dia telah berjaya menyembuhkan ramai pesakit artritis!” Pastinya pernyataan ini tidak asing kepada anda. Daripada rawatan tabib Cina kepada tampalan kaki sehinggalah kepada homeopati, perubatan alternatif telah wujud selama wujudnya perubatan. Persoalannya, adakah mereka selamat dan berkesan?

Pakar reumatologi menegaskan bahawa artritis bukanlah satu penyakit yang boleh disembuhkan sepenuhnya dan sesiapa yang menyarankan kepada anda rawatan atau pengubatan yang sedemikian adalah tidak benar sama sekali. Bagaimanapun, artritis boleh dikawal dengan berkesan jika pesakit telah diberikan pendidikan serta rawatan yang berpatutan.

Tetapi bagaimanakah seseorang boleh mengetahui jika sesuatu rawatan itu sesuai? Ada kalanya kita mudah terpengaruh dengan strategi pengiklanan yang agresif serta nasihat daripada para sahabat dan sanak-saudara. Oleh itu seseorang pesakit harus dilengkapkan dengan maklumat yang tepat agar mereka boleh membuat pilihan yang sesuai.

Kebanyakan barangan pada hari ini dilabelkan sebagai asli atau bebas bahan pengawet. Walaupun semua barangan adalah lebih baik dalam keadaan asalnya, ia mungkin tidak sedemikian untuk sesetengah herba. Para penyelidik sering menegaskan bahawa kebanyakan herba ialah racun secara sendirinya dan pembuatan barangan berasaskan herba atau ubatan tidaklah semudah mengambil beberapa helai daun dan mengisinya ke dalam kapsul. Ubatan yang telah diluluskan oleh pihak kerajaan hanya akan dijual setelah beberapa tahun menjalani ujian klinikal dan penyelidikan yang ekstensif. Ini merupakan sesuatu yang amat kurang dalam ubatan tradisional.

Satu lagi isu yang membimbangkan ialah kebanyakan barangan tradisional sebenarnya adalah samaran. Sebagai contoh, satu kajian yang dibuat di Universiti Malaya menunjukkan bahawa kebanyakan ramuan berasaskan herba untuk pesakit kencing manis sebenarnya mengandungi ubat anti-kencing manis dan steroid, yang mengelirukan pesakit untuk berfikiran bahawa mereka telah mendapatkan rawatan semula jadi.

Ini pula membangkitkan isu kandungan kerana kebanyakan ubatan alternatif tidak dijual dalam bentuk asal tetapi telah ditambah dengan kandungan yang meragukan. Satu lagi perkara yang perlu diambil perhatian ialah kebanyakan ubatan dijual sebagai pemakanan tambahan dan bukan sebagai ubatan. Ini adalah kerana barangan yang dilabelkan sedemikian adalah tidak tertakluk kepada pelbagai ujian oleh Pentadbiran Makanan dan Ubatan seperti yang dilakukan ke atas ubatan.

Tetapi ini bukanlah untuk mengatakan bahawa semua ubatan tradisional dan berasaskan herba adalah palsu. Malah kebanyakan ubatan berasal daripada tumbuh-tumbuhan; contohnya, ubat aspirin dan ubat penahan sakit dibuat daripada kulit kayu pokok willow, manakala colchicine, ubat untuk penyakit gout, pula dibuat daripada pokok colchicum autumnale. Di Universiti Malaya, Universiti Putera Malaysia dan MARDI juga terdapat ladang herba di mana kajian berterusan dibuat untuk mencungkil rahsia herba tempatan.

Pokoknya, pesakit perlu berhati-hati semasa mengambil ubatan alternatif kerana ia boleh menyebabkan kesan sampingan yang tidak diketahui atau is boleh berinteraksi secara negatif dengan ubatan yang sedang mereka ambil. Maklumkan kepada doktor anda sekiranya anda mengambil ubatan alternatif kerana ia mungkin berinteraksi secara negatif dengan ubatan yang doktor bercadang untuk berikan kepada anda.

Bagaimana pula dengan rawatan alternatif seperti akupunktur? Kebanyakan terapi-terapi ini telah diamalkan di negara Cina berabad lamanya dan ia sekarang telah diterima oleh negara Barat sebagai rawatan yang terbukti secara saintifik untuk mengurangkan kesakitan tetapi bukan menyembuhkan arthtitis. Persoalannya ialah sama ada ia dilakukan oleh pengamal yang bertauliah.

Sebagai ringkasan, selalulah beringat bahawa sesuatu yang terlalu bagus untuk dipercayai berkemungkinan besar adalah hanya cakap kosong. Kebanyakan penyakit berkembang secara progresif tahun demi tahun di dalam badan kita. Oleh itu apa-apa rawatan yang boleh menyembuhkan atau menghilangkan sakit dan simptom secara serta-merta sepatutnya menimbulkan syak wasangka.

Kaji latar belakang rawatan atau pengamal dengan berhati-hati sebelum membuat keputusan tentang jenis rawatan kerana satu pilihan yang salah mungkin akan menyebabkan kesakitan yang lebih atau mungkin juga meragut nyawa anda.


Dipendekkan cerita, berikut adalah makanan yang perlu dielakkan:-

* Sardines
* Anchovies
* Kidney, liver, brain or internal organs
* Meat and meat extracts
* Asparagus
* Cream sauces
* Cauliflower
* Lentils
* Beans
* Beans
* Spinach
* Mushroom
* Oatmeal
* Whole wheat cereal
* Fish
* Seafoods

Siapa tahu, apakah makanan yang boleh dimakan/patut dimakan/mesti dimakan?.

1 comment:

zino said...

banyak nya yg tak boleh makan.. apa yg tinggal? hehe