Labels

Sunday, June 28, 2015

KEMBARA EROPAH (WIFI - KEPERLUAN ASAS?)


Apabila pulang sahaja ke khemah, masing-masing menerkam kepada charger. Smartphone, powerbank, Pad mesti cah dahulu. Makan kemudian pun tidak mengapa. Ini kisah benar pengembaraan kami di Eropah.

WiFi sudah menjadi satu keperluan asas sekarang. Namun ramai yang berharap kepada WiFi percuma, yang biasanya akan tertiarap. Ada juga yang membeli sim card luar negara. Bila beli di Peranchis, masuk sahaja ke Switzland, ia sudah tidak boleh digunakan, walaupun masih di Eropah.

Bagi saya, saya tempah pocket WiFi. Ambil di London dan ia berfungsi di seluruh Eropah. Ia kemudian dikembalikan semula di London. Namun prestasi TepTen pada kali ini kurang memberangsangkan. Tidak laju... Lebih laju lagi jika ambil Celcom yang RM38 sehari unlimited data plan. Sungguhpun begitu, ada juga risikonya apabila kita pergi banyak negara dan julat masa adalah berbeza. Ini adalah kerana network di negara-negara eropah yang menjadi sahabat Celcom adalah berbeza-beza dari satu negara ke negara lain. Katakan kita activate di Peranchis dengan Network A. Bila kita melintasi Switzland, Network-B pula yang menjadi rakan kongsinya. Kita khuatir caj RM38 akan berakhir di Peranchis dan bermula semula di Switzland dan begitulah seterusnya walaupun hari masih sama...





No comments: